GPS leder bilister ut på skoterleder!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Det märkliga är ju att GPSen vet på metern var den är, men eftersom folk som åker bil inte efterfrågar XY så finns det inte med. Hur många åker vilse med en skogs-GPS?

Hur svårt hade det varit att ha en nöd-knapp på en GPS. Om man trycker på den försvinner rutan med "sväng vänster om 100 meter" och ersätts med "din position är X och Y RT90".
Då hade det inte varit så stor höstack att leta i.

Det finns ett sätt att få bort folk som kör ut i sjöar, fastnar mellan stenmurar med långtradare, kör upp på grusvägar i Dalsland när de skall till Karlstad osv. och det är att användaren får GPSen i obruten förpackning och skall utan hjälp montera och programmera den. Om det inte går, då får de ingen.
Att sedan bara mata in adressen på GPSen utan att kolla vart det tar vägen är ju vansinne.
Det är ju klart säkrare att söka i kartprogrammet i datorn och sedan skicka vägen till enheten.

Varför läser inte folk på vägskyltar när de kör bil.

Detta visar väl bara att det finns mânga kandidater till "Darwin award" bland oss.
Faktiskt mânga fler än vad jag tycker känns OK, förhoppningsvis ordnar naturen till det.

Verkar

rätt förståeligt.

Tydligen går skoterleden på en icke plogad väg. Men lite konstigt verkar det.

Thure

Man skulle ju också tänka sig att kartorna inte visade bilvägar där det inte finns bilvägar. Eller är det för mycket begärt på en pryl som kostar flera tusen med kartor för flera tusen till?

Självklart kan man avkräva folk det sunda förnuftet att inse att man faktiskt inte kommer längre, men ibland känns det ju faktiskt enklare att chansa på att GPS:en faktiskt har rätt om att sista kilometern är farbar ("bara jag kommer förbi den här lilla dungen"), än att vända och ta en omväg på flera mil.

Det ovanstående inträffade för mig i Storstockholm. När det var precis en kilometer kvar blev det plötsligt en häststig av vägen som GPS:en föreslog. Om den sista ofarbara kilometern tvingar en till en omväg på 1,3 mil i Stockholm, vad gör den då inte i glesbygden?

Om gratiskartorna på Eniro och Hitta ger mig rätt väg, borde inte en dyr bilnavigatör göra det?

Ofta beror nog rena missvisningar pâ felaktigt valda parametrar.
Jag flyttade min navigator frân cykeln till bilen utan att ändra fordonsinställnigen och tyckte det var en korkad navigator som försökte fâ mig att ta nästa avfart av autobahn hela tiden.
Lyckligtvis höll mina tvâ kvarvarande smâ grâ sams den dagen och jag insâg misstaget.

Man skulle ju också tänka sig att kartorna inte visade bilvägar där det inte finns bilvägar. Eller är det för mycket begärt på en pryl som kostar flera tusen med kartor för flera tusen till?
...
Om gratiskartorna på Eniro och Hitta ger mig rätt väg, borde inte en dyr bilnavigatör göra det?
Martin. Det var tydligen länge sedan du kollade priser på GPS-navigatorer. Du kan få en komplett med kartor för under tusenlappen.

Martin. Det var tydligen länge sedan du kollade priser på GPS-navigatorer. Du kan få en komplett med kartor för under tusenlappen.

Det stämmer nog. Jag är inte tillräckligt övertygad om GPS:ers funktion för att skaffa en (förutom den jag fick med min mobil), och har därmed inte full koll.

Men under tusenlappen är fortfarande knappt tusen spänn dyrare än gratis. ;)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips