GPS-Laptop

Hej!
Har precis köpt en Garmin gps 76csx och det funkar bra att via den medföljande kabeln tanka över i båda riktningarna mellan gps och laptop.
Min fråga är om man måste göra något speciellt med inställningarna för att det ska gå att använda laptopen som skärm i t.ex båt eller bil. Krävs något speciellt program?
Lite dum fråga kanske men vi är alla barn i början.
Tack på förhand för eventuella svar.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tack Mikael

Kan gå bra men när man klickat sig fram till nerladdning står det att man måste ha City select eller city navigator. Jag tänkte använda den mot bluechart. Blir jag tvungen att köpa en av nämda för att det skall fungera.
Calle

Detta skedde i versionsskiftet 2.0 till 2.1
-Added limited support for Blue Chart and Metroguide 5 and greater.

Frân Notes:
Works with all MapSource products. Note that BlueChart and MetroGuide 5 or greater will not support some features

Sâ ladda ner, installera och prova, det kostar ju inget.

Innan nRroute kom så klarade MapSource av navigering.

Klipp från http://www.garmin.com/support/download_details.jsp?id=209

Changes made from version 6.5 to 6.7
Removed real-time tracking from MapSource. Use nRoute for PC real-time tracking applications.

Gamla versioner av MapSource finns på http://www.gpsinformation.org/perry/msource/ Version 6.5 skulle jag i så fall prova med.

Men då kan det vara något annat som skiter sig med en ny GPS, som t.ex USB stöd. Möjligen behöver du en seriekommunikationskabel i stället för USB kabeln

Per Brune

tack för hjälpen

Att ladda ner nRroute gick långsamt men det funkade perfekt. Hoppas kunna återgälda hjälpen någon gång.
Calle

Re: tack för hjälpen

valan; sa:
Att ladda ner nRroute gick långsamt men det funkade perfekt. Hoppas kunna återgälda hjälpen någon gång.
Calle

Om du hade använt länken i mitt förra inlägg http://www.gpsinformation.org/perry/msource/ och laddat hem nRroute därifrån, i stället från Garmin hade det gått 10-12 gånger fortare. Så är det i alla fall för mig, med mina mätningar och mitt breddand.

Att ladda hem uppgraderingar från Garmins webplats tar väldigt lång tid. Konstigt att ett så stort företag inte har en bättre server eller vad det nu hänger på att det är så långsamt. Det går dock lite fortare om man laddar hem program på morgonen, då dom flesta i USA sover.

Per Brune

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips