GPS-koordinater till tunnelbanestationer?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Även om man lägger in waypoints exakt där uppgångarna ligger och därtill ger info om vilken linje uppgången avser så får man ingen överblick över linjens sträckning. En sådan överblick behövs i komplexa nät som London och Paris. Det år knappast att ordna i en handGPS däremot i en PDAbaserad.

För övrigt kommer det att bli väldigt många waypoints och kartbilden kommer att bli plottrig. Svårt att bara visa en kategori waypoints i tex Garmin/Mapsource.

I så fall skulle man ha en speciell stadskarta som man kunde välja och som bara innehölle de kategorier man vill ha.
 
Uppgångar

På enirokartan finns en uppgång med per station och det verkar som om man valt de som har hiss för handikappade.

Många stationer har två, tre eller fyra uppgångar och några enstaka ännu fler. Själva stationen har en utsträckning om ca 200 meter för perrongen.

Thure
 
Hur är det med Cityselect 6 förresten: funkar autorouting till en egen inlagd waypoint eller måste man använda sig av en wp (typ en adress) som redan finns inlagd i själva kartan? Vad händer isåfall om man lägger en wp där Cityselect saknar täckning, t.ex. ute i en skog, routar den till närmsta väg och sedan fågelvägen sista biten eller går det helt enkelt inte att välja "följ vägen" till en sådan wp?

En annan tanke, som någon skrev så blir det ju lite jobbigt att lägga in waypoints för varenda t-baneuppgång. Dels slösar man på waipoint-minnet och dels blir det lite svårt att söka på enbart t-banewaypoints. Borde man inte kunna lägga in t-baneuppgångarna direkt i kartan via MapEdit, och kategorisera dem som "Transportmedel"? På så vis skulle man ju kunna söka på närmsta transportmedel när man hade gått lite halvt vilse i STOOOORA Stockholm... :)
 
Tekniskt möjligt men dyrt

irrbloss; sa:
Hur är det med Cityselect 6 förresten: funkar autorouting till en egen inlagd waypoint eller måste man använda sig av en wp (typ en adress) som redan finns inlagd i själva kartan? Vad händer isåfall om man lägger en wp där Cityselect saknar täckning, t.ex. ute i en skog, routar den till närmsta väg och sedan fågelvägen sista biten eller går det helt enkelt inte att välja "följ vägen" till en sådan wp?
Bäst respons får du om du ställer denna fråga i en ny tråd.
En annan tanke, som någon skrev så blir det ju lite jobbigt att lägga in waypoints för varenda t-baneuppgång. Dels slösar man på waipoint-minnet och dels blir det lite svårt att söka på enbart t-banewaypoints. Borde man inte kunna lägga in t-baneuppgångarna direkt i kartan via MapEdit, och kategorisera dem som "Transportmedel"? På så vis skulle man ju kunna söka på närmsta transportmedel när man hade gått lite halvt vilse i STOOOORA Stockholm... :)
Tekniskt är det möjligt att editera Garmins kartor. Men om du inte köper en proffsversion av kompileringsprogramvaran (GPSmapper) kan du dock inte åteskapa din karta med full funktionalitet som adress-sökning. Proffsversionen kostar 700 Euro. Om du dessutom ska få med autorouting är priset ännu högre, så högt att programmakaren inte satt ut det på din hemsida http://gps.chrisb.org/en/buy.htm

Ett alternativ skulle vara att med freeware/shareware-program skapa en helt egen karta som bara omfattar T-banenätet där man lägger in linjesträckningar, stationer och uppgångar. Kartan skulle sannolikt inte bli särskilt stor. Sedan installerar man denna karta tillsammans med originalkartan i sin GPS, visar kartan vid behov, söker reda på en station, gör en WPT, byter till originalkartan och börjar navigera.
 
Re: Tekniskt möjligt men dyrt

Det var en bra idé, tack för tipset. :)

Store; sa:
Ett alternativ skulle vara att med freeware/shareware-program skapa en helt egen karta som bara omfattar T-banenätet där man lägger in linjesträckningar, stationer och uppgångar. Kartan skulle sannolikt inte bli särskilt stor. Sedan installerar man denna karta tillsammans med originalkartan i sin GPS, visar kartan vid behov, söker reda på en station, gör en WPT, byter till originalkartan och börjar navigera.
 
irrbloss; sa:
Hur är det med Cityselect 6 förresten: funkar autorouting till en egen inlagd waypoint eller måste man använda sig av en wp (typ en adress) som redan finns inlagd i själva kartan?
Adresser, POI, egna wp och ytterligare några alternativ fungerar alla som destination för en autorutt.
...routar den till närmsta väg och sedan fågelvägen sista biten...
Ja så funkar det, åtminstone så länge avståndet är rimligt. Jag har testat där det varit uppemot 200m rakt ut i spenaten.
 
Ang koordinater till tunnelbanestationer

Går bra att få fram dessa på http://www.maporama.com. Längs ned till vä ser man koordinaterna. Glöm ej att trycka "go" om du ändrar målet i cirkeln.Här får du också koordinaterna till stora delar av Världen
Tunnelbanestationerna är utmärkta med Stort T. Se exempel Skanstull på Stockholmskartan.

Hälsn

Dan E
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips