Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
GPS - Garmin Extrex Legend
- Trådstartare gpsarn
- Start datum
hur länge?
Hur länge har du försökt?
jag upplever att det tar mennan en o flera timmar när man startar en ny GPS, även min splitter nya 76:a.
ok jag har ej tagit tid men lagt dem i fönster eller ute. Det tar en rejäl stund!
Hur länge har du försökt?
jag upplever att det tar mennan en o flera timmar när man startar en ny GPS, även min splitter nya 76:a.
ok jag har ej tagit tid men lagt dem i fönster eller ute. Det tar en rejäl stund!
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Tålamod bäst
Låt den ligga stilla i 5-10 minuter, på en plats med bra sikt mot himlen, så fixar det sig nog. Ju mer du rantar omkring med den, desto längre tid tar det.
Använd dessutom möjligheten att tala om för den att du är i Sverige (eller var du nu är). Så snart den fått in någon satellit, blir den hjälpt av att veta ungefär var den är.
Anders
Låt den ligga stilla i 5-10 minuter, på en plats med bra sikt mot himlen, så fixar det sig nog. Ju mer du rantar omkring med den, desto längre tid tar det.
Använd dessutom möjligheten att tala om för den att du är i Sverige (eller var du nu är). Så snart den fått in någon satellit, blir den hjälpt av att veta ungefär var den är.
Anders
Det tar alltid tid att få en GPS att hitta sin position första gången man slår på den och om du hade den igång i USA är det dessutom ännu mycket värre om du inte utför punkt 2 nedan.gpsarn; sa:Är dock förtvivlad då jag slår på den verkar den inte hitta satelliter. Det står "Vänta söker satelliter." när jag slår på. Har försökt på en rad olika platser utomhus som inomhus utan att lyckas. Vad göra? Tack
1. Kontrollera att klockan i GPS:en går rätt och se till att WAAS är avstängt.
2. Välj "New location" (översätt till svenska) från menyn när du har Satellitsidan framme och välj "Use map" för att visa GPS:en var den befinner sig, ju noggrannare du är desto fortare går det.
3. Se till att GPS:en har fri sikt mot så stor del av himlen som möjligt (träd ovanför, närhet till ett hus eller att du själv står lutad över den försämrar mottagningen) och låt den ligga i fred ett tag (en kvart borde räcka men låt den ligga längre om det behövs).
4. Om ovanstående inte hjälper kontrollera på Garmins hemsida att du har en hyggligt modern programvara i enheten och gör sedan en fabriksreset, håll knappen Page intryckt och ClickSticken nedåt samtidigt som du slår på GPS:en (Observera att alla inställningar och alla data försvinner) och börja sedan om från punkt 1.
Att få en eTrex att fungera inomhus är vanligen tveksamt överhuvudtaget men att göra det innan den en gång hittat sin position här i Sverige är dödsdömt.
För kort tid
Jag köpte min också från USA och det tog nästan en timme innan jag fick en ordentlig position.
Sätt på din GPS och låt den ligga ifred och söka över natten.
Ha inte så bråttom.
Raymond
Jag köpte min också från USA och det tog nästan en timme innan jag fick en ordentlig position.
Sätt på din GPS och låt den ligga ifred och söka över natten.
Ha inte så bråttom.
Raymond
På sidan 47 i handboken, http://www.garmin.com/manuals/eTrexLegend_OwnersManual.pdfgpsarn; sa:...hur går man tillväga för att "kontrollera på Garmins hemsida att du har en hyggligt modern programvara i enheten"?
står hur du kontrollerar vilken version din enhet har.
Jämför sedan det med denna sida:
http://www.garmin.com/support/download_details.jsp?product=010-00256-00
Min Legend ballade just ur bara för att jag förflyttade mig från Linköping till Skövde. Inte ens 20 mil fågelvägen. Ska det verkligen ta så lång tid som flera timmar bara för en sådan förflyttning? Jag har låtit min ligga i max en halvtimme innan jag tröttnat och har inte fått igång den än, så jag får väl försöka igen. Tålamod lär ju vara en dygd...
GPS
Det skall inte ta lång tid att starta upp en Gps ,oavsett var du är på klotet . Heter det inte Global postion system....?
Min i Sverige nyiköpta Geko lade jag i fönstret som vetter mot öster i min bostad .......och se efter 10 min kunde jag börja navigera.
Jag tror de är nåt skumt med era E-trex.
/Bosse
Det skall inte ta lång tid att starta upp en Gps ,oavsett var du är på klotet . Heter det inte Global postion system....?
Min i Sverige nyiköpta Geko lade jag i fönstret som vetter mot öster i min bostad .......och se efter 10 min kunde jag börja navigera.
Jag tror de är nåt skumt med era E-trex.
/Bosse
Verkar ovanligt länge
Min Vista brukar tuffa igång efter några minuter, även om den fått åka i bagaget mellan Sverige och Schweiz, exempelvis.
Verkar märkligt trögt, det här.
Anders
Min Vista brukar tuffa igång efter några minuter, även om den fått åka i bagaget mellan Sverige och Schweiz, exempelvis.
Verkar märkligt trögt, det här.
Anders
Tjoho! Efter att förgäves ha försökt få igång Legenden i flera veckor, lite till och från nu i vintras, gav jag blanka f*n i h-lvetesapparaten tills nu. Problemet var att den aldrig hittade några satelliter, som beskrivs ovan.
Efter en vårstädning i lådorna tog jag med mig eländet ut, knappade igång den och lade den i gräset på ett öppet fält. Jag funderade på det gamla tricket att högt ropa någonting i stil med "Äsch, jag behöver minsann ingen GPS! Löjlig leksak, helt onödig pryl! Det går bättre utan!", men avstod. Dock visade det sig till min förvåning att GPS'en fungerade när jag kom tillbaka, efter 30 min eller så. Slutsats: en kittel kokar aldrig om du tittar på den, och en strulande GPS kan överlistas med lite beräknande psykologi. Eller?

Efter en vårstädning i lådorna tog jag med mig eländet ut, knappade igång den och lade den i gräset på ett öppet fält. Jag funderade på det gamla tricket att högt ropa någonting i stil med "Äsch, jag behöver minsann ingen GPS! Löjlig leksak, helt onödig pryl! Det går bättre utan!", men avstod. Dock visade det sig till min förvåning att GPS'en fungerade när jag kom tillbaka, efter 30 min eller så. Slutsats: en kittel kokar aldrig om du tittar på den, och en strulande GPS kan överlistas med lite beräknande psykologi. Eller?
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg