GPS för MC,cykling& vandring??

Jag har läst en hel del om Garmins 60CSx o den verkar vara en riktigt bra gps med senaste teknik m.m.
Jag har förstått att det ska gå hyffsat bra att använda den på en mc (www.advrider.com).
MEN jag vill veta om denna enhet ihop med Friluftskartan Pro fungerar bra när man vill använda den vid vandring i skog&mark samt vid cykling på små grusvägar alt. större stigar? Har jag förstått det hela rätt att man inte kan skapa nåt liknande routes mha av FriPro i m.ha av denna enhet?
Under vilka omständigheter har jag resp. har jag INTE så stor användning för denna kombination ute inaturen?
Hmm..Tack på förhand.
/K
 
Det är väl i den kombinationen som du har nytta av det. Vandra cykla gå i naturen, men du kommer att upptäcka att en orienteringskarta har småstigar som saknas i FriPro.
Jag har en Quest med City Select för att få routing på vägar med tal (både bil och mc), sedan kan jag växla till friluftskartan (gamla) när jag t.ex geocachar.
Du kan göra routes med FriPro, men det är raka streck mellan waypoints (rätta mej om det ändrat sej). CS håller reda på körbara sträckor, men inget (eller lite) om naturen. Du kan ladda vägnavigeringskartor (CityNavigator) i CSx också, men jag tror inte den pratar med dej om du skulle vilja det (bil/mc).
 

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
gunnar_g; sa:
...
Du kan göra routes med FriPro, men det är raka streck mellan waypoints (rätta mej om det ändrat sej).

OK, tackar.
Nån som kan bekräfta att det går att göra routes med FriPro?

gunnar_g; sa:
CS håller reda på körbara sträckor, men inget (eller lite) om naturen.
Jag kommer isåfall alltså kombinera FriPro med CityNav v8

gunnar_g; sa:
Du kan ladda vägnavigeringskartor (CityNavigator) i CSx också, men jag tror inte den pratar med dej om du skulle vilja det (bil/mc).
Nej, den ska tydligen bara avge svagt "pipljud" som indikerar kommande sväng..
 
Gunnar, jag ser att du är intresserad av en 60CSx. Ifall du skaffar en sån, har du även tänkt använda den till mc´n? Eller kommer du isåfall fortsätta med Quest?
Jag väntar på att min polares fru ska ta med en 60CSx från USA, men är nu rädd att hon åker på merkostnader i form av tull+moms.. hmm har läst en del om det här i forumet. Jag var naiv o oerfaren o trodde det var fritt fram att köpa typ "taxfree" overthere..?

/K
 
Kincop; sa:
Gunnar, jag ser att du är intresserad av en 60CSx. Ifall du skaffar en sån, har du även tänkt använda den till mc´n? Eller kommer du isåfall fortsätta med Quest?

/K
Jag skulle fortsätta att ha Quest i bil och MC tack vare talade instruktioner.
60CSx ser _jag_ mer som friluftsGPS, även om den kan laddas med bilkartor.
 
Kincop; sa:
Jag väntar på att min polares fru ska ta med en 60CSx från USA, men är nu rädd att hon åker på merkostnader i form av tull+moms.. hmm har läst en del om det här i forumet. Jag var naiv o oerfaren o trodde det var fritt fram att köpa typ "taxfree" overthere..?
Tull och skattefritt kan man bara föra saker inom EU. Vid inresa från länder utanför EU finns ett fribelopp på sammanlagt 1700 kr för allting man handlat (inkl. ev. taxfree-sprit, etc). Att komma under 1700 kronor för en 60CSx ens om tullen accepterar den som begagnad är helt orealistiskt.

Man skall alltså gå "på rött" i tullen och betala tull och moms om man följer reglerna.

Om man väljer att smuggla har jag ingen aning om vad som händer om man skulle råka fastna i en rutinkontroll, men jag förutsätter att kostnaden/straffet blir högre än bara tull och moms.
 
Säkert har "orienteringskartor" (1:10000 - 1:25000) vissa detaljer som saknas på en FK Pro-karta (1:50000). Men jag är positivt överraskad av detaljrikedomen i FK Pro. Det finns en tråd på HappyMTB (http://happymtb.org/forum/read.php/1/401226/user_id=810) där jag postat tre jämförande kartbilder över samma område.
Där finns oxo en länk till jm-teknik.se som säljer både FK Pro och Garmin GPSMAP 60 Cx billigt (där jag själv nyligen handlat nämnda produkter).
FK Pro klarar inte att räkna fram "routade vägbeskrivningar" på det sätt som t ex Garmin Quest gör. Den vet vara alla vägar finns, men inte gatunamn och nummer. Undantaget läns- riks- & Europavägar som den känner namnen på.
Är du ute efter att "hitta till adresser", så är det bara att skaffa CS eller CN till Garmin GPS:en.

--David
 
Det finns inga "orienteringskartor". Antingen är det orienteringskartor eller så är det inte det.

Dessa kartor skriver vi numera normalt sett ut i skalan 1:15000 för klasser med längre banor (HD17-34) och i skalan 1:10000 för yngre och äldre. Detta kan variera lite, beroende på terrängens och tävlingens art.

Orienteringkartor i skalorna 1:20000 och 1:25000 förekommer inte längre.

Den som jämför olika kartor ska ha klart för sig att det finns ingen form av terrängkarta som framställs med sådan detaljrikedom och noggrannhet som dagens orienteringskartor. Det finns förmodligen heller ingen karta som kostar lika mycket per km² att ta fram. Detta beror på att orienteringskartorna ritas över utvalda, ur tävlingssynpunkt intresanta, områden, där den slutgiltiga utformningen av kartan bestäms efter en heltäckande rekognoscering i fält, där kartritaren alltså går över hela området och bestämmer vad som ska återges på kartan.

Att jämföra den typen av kartor med de mer maskinframställda kartor som är realistiska att använda generellt i en GPS är orättvist mot GPS-kartan. Den är chanslös från början, helt enkelt. Å andra sidan finns det inte, och kommer aldrig att finnas, orienteringskartor över alla områden. Det är inte intressant, helt enkelt.

Anders
Sekr., Tockarps IK
 
Kincop; sa:
Gunnar, jag ser att du är intresserad av en 60CSx. Ifall du skaffar en sån, har du även tänkt använda den till mc´n? Eller kommer du isåfall fortsätta med Quest?
Jag väntar på att min polares fru ska ta med en 60CSx från USA, men är nu rädd att hon åker på merkostnader i form av tull+moms.. hmm har läst en del om det här i forumet. Jag var naiv o oerfaren o trodde det var fritt fram att köpa typ "taxfree" overthere..?

/K

Jag hoppas ni är medvetna om att olika baskartor finns i GPS:er.

Köper man en Garmin GPS i USA kommer den att ha amerikanska baskartan och köps den i Europa så har den europeiska baskartan. Dessa går inte att byta. Däremot kan man visa kartor från hela världen men det kommer att kräva mer minne om inte det finns en baskarta för den världsdelen.
 
Detta har alltså främst betydelse för enheter med lite minne, exempelvis en 60 CS. Ska man åka en lite längre resa, är det inte säkert att detaljerade kartor för hela färdvägen får plats. Enheten kan då räkna rutten på baskartan längs de sträckor, där man inte har detaljerad karta.

Men om baskartan är fel, finns det nästan inget alls att referera till. Det blir som att precisionsnavigera med en jordglob.

Anders
 
hmarkstrom; sa:
Jag hoppas ni är medvetna om att olika baskartor finns i GPS:er.
Köper man en Garmin GPS i USA kommer den att ha amerikanska baskartan och köps den i Europa så har den europeiska baskartan. Dessa går inte att byta. ...
Vill bara upplysa om att det GÅR byta basemap i bl.a 60CSx! :)
Kika in på gps.no så hittar ni länken
KRam, K
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips