GPS fix utan GPS mottagare

Någon som provat ? ;)
Sextant2.gif

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Sant??

När jag, för många år sen, gick i skolan, var på studiebesök på flygplatsen. Där påstod vår guide att man hade en öppning i cockpiten, uppåt, för att kunna positionera sig med sextant. Då trodde jag på honom.

Men har man det så även på dagens flygplan?
Eller drog han en vals, att man inte ens hade de då??

Då de första långdistansflygningarna genomfördes så var det sextant och död räkning som gällde i kombination med kompass förståss.
Radionavigeringshjälpmedlen fanns/finns ju inte tillgängliga över hela vårt klot tyvärr.

Förmodligen sant

När farmor flög till USA i början av 60-talet så mellanlandade dom på Island eller Grönland, förmodligen för att tanka. Om jag minns rätt så är missvisningen på Island 11 grader och över 20 grader på Grönland. Så när jag i sommars träffade en flygvapenpilot (på 50+) så frågade jag hur man navigerade för 50 år sedan, när man flög nära nordpolen där missvisningen är så stor.

Så till svaret, om än i en kort sammfattning. ”Dom använde sextant och tröghetsnavigering. Dom var 3 i cockpit på den tiden. Navigatören hade en glaskula ovanför sig, och han ställde sig upp när han använde sextanten”.

Per Brune

flera system

I kommersiella sammanhang bör man inte (ofta = får inte) göra sig beroende av 1 (ett) positioneringssystem. GPS kan bli obrukbart av flera olika anledningar. T.ex. kan den egna GPS utrustningen gå sönder. Av denna anledningen måste lite större kommersiella fartyg fortfarande ha en sextant (och tillhörande tabeller) ombord. (En del finlandsfärjor har sin obligatoriska sextant i ett utställningsskåp.)
Om man på en fritidsbåt har en sextant så är det troligen för att kunna mäta horisontella vinklar. Något som man kan ha mycket stor navigeringsnytta av och som man inte kan fixa med en GPS.

Inbyggd i taket

Brune; sa:
... Dom var 3 i cockpit på den tiden. Navigatören hade en glaskula ovanför sig, och han ställde sig upp när han använde sextanten.
På DC8 var man på långflygningar över oceaner och andra områden utan radiokommunikation 4 pers på flight deck, 2 piloter, en systemoperatör-ingenjör och en navigatör (fanns dessutom en extra plats för t ex kontrollant). Sextanten var fast monterad i taket längst bak på flight deck.
Tröghetsnavigering inom civilflyget kom i slutet av 1960-talet.

Re: Re: Re: Hoppsan

Tobbe_S; sa:
gundj; sa:
Tobbe_S; sa:
Jag har provat med sextanten, men inte f-n var det så lätt *ler brett*

Så fort jag får fingrarna på sextanten så bestämmer jag positionen i horisontalplanet.

Menade nog mest inehållet i teckningen, inte så lätt att hitta satelliterna med en sextant(och därigenom bestämma din position)... ;-)
[Ändrat av Tobbe_S 2004-09-13 kl 20:45]

Synnerhet inte om du vill spana in 8 stycken samtidigt...

Re: Re: Re: Re: Hoppsan

mikr; sa:
Tobbe_S; sa:
gundj; sa:
Tobbe_S; sa:
Jag har provat med sextanten, men inte f-n var det så lätt *ler brett*

Så fort jag får fingrarna på sextanten så bestämmer jag positionen i horisontalplanet.

Menade nog mest inehållet i teckningen, inte så lätt att hitta satelliterna med en sextant(och därigenom bestämma din position)... ;-)
[Ändrat av Tobbe_S 2004-09-13 kl 20:45]

Synnerhet inte om du vill spana in 8 stycken samtidigt...

Men om satellitbanan är känd och man lyckas hitta den med sextant så borde det räcka istället för solhöjden.... *ler*

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips