göra min första kniv.

MAW: ska ta mig en närmare titt på läder lite senare, mina kydax sheets kom nyligen på posten :)

Uppdatering:
Slipade slipade fram formen på kniven, det gick utan problem
DSC_0563.jpg

Sen var det dags för den svåra biten ! jag vill inte använda någon jig eller annan hjälpmedel tills jag lärt mig göra det på frihand, då mitt band vandrar lite när jag trycker på så märkte jag att det är svårt att få till en ordentlig kant till ricasso, får lösa det med en fil senare misstänker jag.

Tar det sakta och steg för steg och kyler ner bladet ofta i vatten, just här är eggen 1.4 mm så har en del spelrum fortfarande

Började även att borra fler hål men gav upp efter 2 st då jag behöver smörjningsmedel.
DSC_0564.jpg

hade hela tiden en tanke i bakhuvudet att stålet troligtvis inte var något bra kniv stål och mycket riktigt så visade det sig att stålet inte kan hålla en egg. dock så är har tiden inte vart bortkastat utan lärde mig en hel del av processen att göra en kniv och nu är det bara göra om gör rätt !

Beställde lite Uddeholm Arne stål igår och förhoppningsvis så kan jag börja med en ny kniv i nästa vecka och fortsätta lära mig av mina misstag :)

Tack för all hjälp och stöd under projektet !

/P

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
När du format stålet och format kniven måste du givetvis härda rätt. Boken Smid själv, ICA ger konkreta tips.
go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips