Göra eget sömtätningsmedel (typ SilNet)

Men men, kostar inte badrumssilikon, lacknafta (och ens egna tid) mer än seam sealer? Det är ju inte så dyrt. Och man slipper lukten.[/QUOTE

Jag tänker så att om jag nu har sytt tarpen själv så är det bara mer känsla att även täta sömmarna själv med hemmagjord tätningsmetod :)

Målet mitt är att allt, eller så mycket som möjligt, i turpackningen till slut ska vara hemmagjort. Det är kanske ett omöjligt mål att nå, men ändå kul att då och då göra egna saker, som att sy egen ryggsäck, eller sy egna byxor! Just nu har jag bara ett par få saker som är hemmagjorda - quilten, tarpen inkl golvduken, köket och stavarna. Nu när tarpen är färdig och testad i fält ett par nätter så ska jag till hösten ge mig in på mitt första ryggsäcksprojekt och förhoppningsvis till nästa vår ha en ny och egengjord UL-ryggsäck :)

/Andreas
 
Lycka till med seamsealandet! Det går säkert bra med lacknafta. Appliceringen var lättare än jag trodde. Jag gjorde som beskrivet i början av tråden. Det var ganska varmt ute och jag hade många sömmar att täta. Min silikonlösning tjocknade allt eftersom, vilket var det enda som var lite jobbigt. Det är lättast när lösningen är lite rinnig.
/daniel
 
Jag har nu framgångsrikt blandat till badrumsilikon och lacknafta i en liten glasburk. Jag har slagit upp tarpen ute på gräsmattan och applicerat blandningen på alla sömmar. Det tog ca 30 minuter och eftersom det är både soligt och lite vindigt så torkar det fort!

Så nu är min tarp förhoppningsvis helt vattentät!

Jag börjar gå på Jotunheimstien på fredag morgon så det är ju på tiden att få tarpen tät :)

Tack för att hjälp.

/Andreas
 
Jag har nu tätar hela min tipi. Har testat både hemgjord blandning och köpt sömtätning. Jag kan säga att jag föredrar silnet/siltec+bensin före badrumssilikon+bensin pga torktid. Jag har använt siltec och den härdar väldigt fort jämfört med vanlig silikon. Badrumssilikonen är fortfarande efter 30h inte klibbfri. Siltec är klibbfri inom en timme. Däremot var det skönt att känna att man hade obegränsat med tätning.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.