Göra eget sömtätningsmedel (typ SilNet)

Det är fint väder idag. En perfekt dag att täta sömmar. :)

Jag vill göra en egen blandning. Vad är bäst att spä badrumssilikonet med?
Kemisk ren bensin eller lacknafta? Är det någon risk att tältet tar åt sig lukterna? Jag har läst om lacknafta med låg lukt, men är dess egenskaper de samma som för vanlig lacknafta?

Finns det olika kvalitet på badrumssilikon och är det något man behöver bry sig om?

Ni som har provat detta med lyckat eller misslyckat resultat; det skulle vara toppen att ta del av era erfarenheter.

Min tältduk är av silikonbelagd polyester.

/daniel
 
Vad jag har förstått, så ger bensin kortare torktider än lacknafta, men själv har jag bara provat kem. ren bensin. Jag har aldrig märkt att det skulle lukta något efteråt, målarfärg luktar ju inte heller efteråt. Jag tycker silikonet "klibbar" lite på ytan ganska länge...

har för mig att jag läste på någon amerkiansk? sida om att det var viktigt att silikonet man använde faktiskt innehöll silikon, och inte nått annat grejs, och att man därför skulle hålla sig till "kvalitetssilikon", men jag vet inte.. har köp mitt på nån målarfirma, och aldrig haft problem.
 
Våtrumssilikon brukar räcka länge, bensin är prima lösningsmedel. pröva först om ditt material tål bensin på osynligt och oväsentligt ställe.
 
Tack för era tips!

En uppföljning:
Det dröjde ända tills igår innan jag tog tag i det. Jag tillverkade eget sömtätningsmedel av Casco våtrumssilikon och kemisk ren bensin i proportionerna 1:4. Tältet reste jag ut och in och penslade sedan noggrant alla sömmar. Det var mycket mer lätthanterligt än jag trodde och det blev inget kladd eller spill. Dessutom kändes blandningen lagom rinnig för att tränga in ordentligt i sömmen. Efter ca 2 timmar kunde jag ta ner tältet. Silikonet varken klibbar eller luktar, men sömmarna har blivit 'fint' glansiga och framför allt täta.

Jag kommer inte dra mig för att göra det fler gånger.

/daniel :)
 
Hej,
En del sorters våtrumssilikon klibbar även efter torkning. Jag har för mig att det beror på det antimögelmedel man har i. Fast jag tycker inte att det spelar någon större roll på en söm i ett tält.

Mvh, Klas
 
Hej,
En del sorters våtrumssilikon klibbar även efter torkning. Jag har för mig att det beror på det antimögelmedel man har i. Fast jag tycker inte att det spelar någon större roll på en söm i ett tält.

Mvh, Klas
Det silikon jag använde innehåller antimögelmedel, men blev klibbfritt. Jag funderade på om det kunde spela någon roll. Jag provade, enligt seobservers råd, först på oväsentligt ställe. Däremot syns och känns silikonet där jag penslade, vilket i och för sig inte är konstigt. Nästa gång tror jag att jag provar en lite rinnigare blandning. Bensinen dunstade undan för undan när jag penslade och i slutet hade blandningen blivit aningen tjock.
 
En uppföljning:
Jag tillverkade eget sömtätningsmedel av Casco våtrumssilikon och kemisk ren bensin i proportionerna 1:4.
/daniel :)

Jag bara undrar var jag får köpt kemisk ren bensin? Jag kommer ihåg ifrån tiden när jag byggde modeller att det fanns att köpa en liten glasflaska på ett par cl. När jag söker efter det nu, på nätet, så hittar jag bla Coleman Fuel ren bensin till "multifuel" brännare! Är det detta ni har använt?

/Andreas
 
Kemiskt ren bensin som denna köper du i en vanlig snabbköpsbutik. Den står bland kemikalierna och är inte speciellt dyr.
//Peter
 

Bilagor

  • images.jpg
    images.jpg
    6 KB · Visningar: 2,023
Kemiskt ren bensin som denna köper du i en vanlig snabbköpsbutik. Den står bland kemikalierna och är inte speciellt dyr.
//Peter


Om man behöver mer än 1 dl så är det billigare att köpa en 1 litersflaska
http://www.alfort.se/templates/AC_commonPage.aspx?id=3259 fast senat jag kollade så skev tillverkaren heptantyp vad det nu innebär.

Färghandeln är det säkraste stället att hitta en 1 litersflaska såvida man inte bor där Bauhaus finns. Åtminstone där jag bor är Bauhaus 19-20 kronor billigare för en sådan 1-litersflaska än färgaffären som ligger 200 m från Bauhaus.

Per
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.