Göra eget sömtätningsmedel (typ SilNet)

Jag har en fråga angående detta?

Varför måste det vara kemisk ren bensin man spär ut silikonet med? Är det något med färgförtunning som aceton eller tinner som inte funkar med silikon?

Jag frågar för att jag har svårt att hitta just kemisk ren bensin som rekommenderas här på forumet. Jag bor i Oslo och tydligen så finns det regler för att sälja just högantändligt som kemisk ren bensin i stan. Färghandeln har det men då måste jag ut ur stan! Samma färgaffär har färgförtunning och aceton får jag köpt i hobbybutiker och liknande. Men inte kemisk ren bensin.

Jag frågade tidigare om en produkt från Coleman's som används som bränsle till multifuel brännare som är vad Coleman's kallar "kemisk ren bensin" men jag vet inte om det är samma som den lilla flaskan från Gripen som bla rekommenderas och som jag förknippar med just kemisk ren bensin.

Kanske någon här kan upplysa mig!

/Andreas
 
Lacknafta

Jag har en fråga angående detta?

Varför måste det vara kemisk ren bensin man spär ut silikonet med? Är det något med färgförtunning som aceton eller tinner som inte funkar med silikon?

Jag frågar för att jag har svårt att hitta just kemisk ren bensin som rekommenderas här på forumet. Jag bor i Oslo och tydligen så finns det regler för att sälja just högantändligt som kemisk ren bensin i stan. Färghandeln har det men då måste jag ut ur stan! Samma färgaffär har färgförtunning och aceton får jag köpt i hobbybutiker och liknande. Men inte kemisk ren bensin.

Jag frågade tidigare om en produkt från Coleman's som används som bränsle till multifuel brännare som är vad Coleman's kallar "kemisk ren bensin" men jag vet inte om det är samma som den lilla flaskan från Gripen som bla rekommenderas och som jag förknippar med just kemisk ren bensin.

Kanske någon här kan upplysa mig!

/Andreas

Lacknafta går också bra. Sist jag sömtätade min nya tarp gick det bra. Billigare än kemiskt rent bensin också. Testade tätningen efteråt och det var tät.
 
Lacknafta går också bra. Sist jag sömtätade min nya tarp gick det bra. Billigare än kemiskt rent bensin också. Testade tätningen efteråt och det var tät.

Använde du "vanlig" badrumssilikon? Luktar det efter torkningen? Klibbar tätningen?

Om det fungerar så är det ju enkelt för mig, då jag köper med mig lacknafta imorgon efter jobbet :)

/Andreas
 
Jag har också kört med lacknafta och vanlig badrumssilikon.

Det äv väl bara att prova att blanda, klumpar det sig så funkar det inte, men blir det istället en tunn soppa så funkar det.


Jag börjar undra om det kanske kan vara nån ihopblandning.

Jag vill minnas att de recept jag läste faktiskt säger white spirit och inte white gas.

White spirit = lacknafta
White gas = kemiskt ren bensin

Fast ser nu på wikipedia att "white gas" faktiskt verkar kunna vara fotogen också?
http://en.wikipedia.org/wiki/White_gas

Och då är ju lacknafta "samma sak"?
 
nu har jag bara använt bensin, men efter vad jag har läst så fungerar båda, men bensin ska visst ge en kortare torktid, på gott och ont.
 
Använd en glasburk

Jag ska testa med lacknafta och återkommer när jag har testat på tarpen...

/Andreas

Blanda i en glasburk. Prova dig fram. Det tar lite tid innan silikonet tunnas ut i lacknaftan. Ha lite tålamod. Pensla med en tjock pensel. Det luktar i början pga lacknaftan, fast i mitt fall penslade jag inne i vardagsrummet :) Det var tyvärr inget bra väder vid tillfället för att göra sömtätning utomhus. När jag penslade tarpen, gjorde jag det på utsidan och insidan. Testade sedan hos en släkt med vattenslang - det var tätt! :)

Japp, vanligt badrumsilikon i en liten tub. Transparent var det också. Ej vit eller annan färg. Jo, ytan blir lite klibbig i början men det är ju pga silikonet. Med tiden så blir ytan lite slätare.

Lycka till!
 
Men men, kostar inte badrumssilikon, lacknafta (och ens egna tid) mer än seam sealer? Det är ju inte så dyrt. Och man slipper lukten.
 
Blanda i en glasburk. Prova dig fram. Det tar lite tid innan silikonet tunnas ut i lacknaftan. Ha lite tålamod. Pensla med en tjock pensel. Det luktar i början pga lacknaftan, fast i mitt fall penslade jag inne i vardagsrummet :) Det var tyvärr inget bra väder vid tillfället för att göra sömtätning utomhus. När jag penslade tarpen, gjorde jag det på utsidan och insidan. Testade sedan hos en släkt med vattenslang - det var tätt! :)

Japp, vanligt badrumsilikon i en liten tub. Transparent var det också. Ej vit eller annan färg. Jo, ytan blir lite klibbig i början men det är ju pga silikonet. Med tiden så blir ytan lite slätare.

Lycka till!

Tack för tipsen, jag ska göra ett första försök på onsdag, hoppas bara vädret blir bra så jag kan vara utomhus...

/Andreas
 
Men men, kostar inte badrumssilikon, lacknafta (och ens egna tid) mer än seam sealer? Det är ju inte så dyrt. Och man slipper lukten.

För mig gick iaf väldigt lite tid åt för att blanda, och väldigt mycket för att pensla... så det är nog ingen större skillnad där... bensin hade jag hemma, och 300ml silikon kostade ungefär som en pytteliten tub seamsealer, och fanns på lokala färghandeln... dessutom hade jag ganska mycket som skulle tätas.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.