Gör din egen

Gör din egen cigg-till-USB-kontakt!

Se hur du enkelt kan bygga en egen kabel som gör att du kan spänningsförsörja din GPS i bilen.
Nödvändiga prylar finns på Clas Ohlson.

http://lagerstrom.com/pix/DIYCig2USB.jpg

Funderar redan på att bygga en till med inbyggd grenkontakt så att man kan ladda en mobiltelefon samtidigt.

Nån som gjort nåt liknande?

Lycka till!

--David
 
Mata via serieporten

Har man en Garmin med både USB- och serie port är det enklare att strömförsörja GPSen via serieporten, då inspänningen på matningsstiften i seriekontakten får variera mellan 10-40 VDC.

Kontakt till GPSen köper man billigt på http://www.clover.se/

Edit
Resten (cigarettändarkontakt + kabel) köper man hos de tidigare nämnda företagen som Clas O, Teknikmagasinet m.fl. Clover har färdiga kablar för med kontakter den som inte behärskar lödning.



Per

[Ändrat av Brune 2006-05-12 kl 09:50]
 
Re: Mata via serieporten

Brune; sa:
Har man en Garmin med både USB- och serie port är det enklare att strömförsörja GPSen via serieporten, då inspänningen på matningsstiften i seriekontakten får variera mellan 10-40 VDC.
Tänk dock på att först kontrollera specifikationen noga för den specifika modellen då acceptabla spänningsvärden varierar mellan modeller.
 
Re: Re: Mata via serieporten

PR; sa:
Brune; sa:
Har man en Garmin med både USB- och serie port är det enklare att strömförsörja GPSen via serieporten, då inspänningen på matningsstiften i seriekontakten får variera mellan 10-40 VDC.
Tänk dock på att först kontrollera specifikationen noga för den specifika modellen då acceptabla spänningsvärden varierar mellan modeller.

Rätt så.
Jag kollade ”bara” Garmin 76, map76, map76s, 60, map60, 60C, 60CS, Quest, 276C.

Per
 
Bra synpunkt ang den inbyggda spänningsregleringen om man går via "Garminkontakten".
Kan oxo bli något billigare än mitt alternativ, men man får kolla så att kabeln som väl går "neråt" från Garminkontakten inte interfererar med en eventuell hållare.
Anväder man Garmins orginalhållare, så borde det väl inte vara några problem dock.
Själv har jag bl a en modifierad svanhals med sugkopp avsedd för Mio-GPS:er vid vilken jag fäster min GPSMap 60Cx med självhäftande kardborreband. Funkar OK, men inte helt perfekt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.