Gör din egen kniv

Hej
jo jag märkte väldigt mycket märg var det. men jag har komit så långt nu så kniven och skafftet är färdigt för att sättas i hopp men jag bara undrar om det är någon som har ett lätt och kanska fint tips på ur man kan få lite skydd så man inte använder kniven och sen skärr sig. ja har provat lite men fan det blir inte bra alls. Snälla hjälp en amatör hantverkare i nöd ;)


mvh H.G
 
inte skära sig!

Menar du skydd under tiden som du håller på med bladet och skaftningen?
I så fall så använder jag vanlig målartejp runt bladet.
Lätt stt ta bort limrester med lite Aceton när man har tagit bort tejpen.
HB
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Skall du verka skaft och annat hårdt

Kägg knivbladet mellan två 4mm plywoodbitar, skruva ihop dem med plåtskruv så slipper du skära dig vid arbetet. Jag har sett läskiga skärsår på andra efter knivsmedsförsök....
//J

Angående hur man gör och tips se bokrecentionerna....
 
Appropå härdning och anlöpning Bladet är härdat och anlöpt för att få rätt styrka och seghet.
Så man ska passa sig för att värma bladet. att endast värma tången borde inte vara nåt problem.
Att värma på tången innebär i praktiken att du tar bort härdningen ur den(Tången borde inte ens vara härdard) men man kan således anlöpa bladet så att den förlårar sin härdning.

Jag vet inte hur varm tången måste vara för att det ska funka, Men titta på bladet så att det inte börjar ändra färg för då börjar du anlöpa bladet igen. Och egenskaperna som smeden gjort försvinner.

Men Jag vet att det finns fler här på forumet som kan det här mycket bättre än jag.

Lycka till.
 
Hej HG.
Det finns många metoder att skafta en kniv på.

Jag rekommenderar att du gör skaftet i bitar. Om bitarna är ca 3,5 cm höga får du en bra storlek på ditt skaft. Se till att toppen och botten på dessa bitar är raka (platta) och jämna samt att de är i 90 grader mot sidan av biten.
Bitarna skall vara 3-4 cm tjocka (inte under 3 cm). Om de är över 4 cm blir det mer material att ta bort i ett senare steg.
Om bitarna är av horn eller trä spelar ingen roll, metoden är densamma.

Knivbladet övergår i en tånge. På tången skall du bygga skaftet. Mät hur tjock tången är. Låt oss säga att den är 3 mm tjock. Då skall du borra med en 3 mm borr. Du mäter ut på den bit du skall ha närmast knivbladet hur bred tången är. Sedan borrar du hål efter hål tills du uppnått denna bredd. Med den fil som rekommenderats ovan kan de sedan fila bort materialet mellan borrhålen så att du får ett rektangulärt hål där tången passar. Tången skall passa så bra som möjligt, alltså, gör inte hålet för stort.

Du markerar på nästa bit hur bred tången är och upprepar det hela, så även på tredje biten. (Jag förmodar att tången är avsmalnande).

Ta lite björknäver, rensa bort det vita och jämna av så att nävret är jämntjockt och lägg 1 sådan näverbit mellan delarna, det blir snyggt och det jämnar ut eventuella ojämnheter.

Använd epoxylim på första biten. Pressa ned biten över tången tills den kommit på plats. Använd milt våld för att få ned den helt vid behov. Detta kan du göra genom att trä ett rör över tången och använda en hammare försiktigt för att få ned biten till den plats där du vill ha den. Använd sedan vanligt trälim för utomhusbruk på de övriga bitarna.
Limma ytorna på nävret, trä ned det över tången, trä ned andra biten, på med mera lim, trä ned andra biten näver, på med lim, trä ned tredje biten trä eller horn – och pressa ihop handtaget. Till detta kan du använda en tving där spetsen trycks mot en träbit och en liten bit rör trycks mot den översta biten, eller, en träbit där du borrat ett hål som tången får plats i. Låt torka.

(Du kan också, om du gjort detta färdigt i förväg, nita ihop skaftet direkt. Först press några minuter, sedan på med niten (rostfritt material), såga av tången så att du får 2-3 mm kvar ovanför niten och sedan med en hammare och inte alltför hårda slag (på tången som sticker ut) nita den över brickan. ”Niten” och brickan kommer då att hålla kvar skaftet i ”pressat” läge. Låt torka.

När skaftet torkat (ge det en natt på sig, helst ett dygn) så skall du forma skaftet så som du vill ha det. Detta kan du göra å olika sätt, skruvstäd, en vass rasp och filar och sedan sandpapper räcker långt för att göra knivskaft och det går fortare än du tror att göra det.
Har du tillgång till roterande slipskiva så går det ännu fortare – men du får vara försiktig så att det inte går för fort.

När du designar ditt knivskaft, tänk på hur din knivslida skall se ut. Skaftet bör alltså vara smalast närmast kniven, tjockast på mitten och smalare bakom mitten, tänk dig en gammaldags morakniv med rött skaft, där har du principen. Till sådana knivskaft är det enkelt att göra fungerande bra slidor.

När du gjort några knivskaft och lärt dig metoden kan du göra på andra sätt, hela hornskaft eller träskaft. Principen är densamma med håltagning osv men man kan göra på många olika sätt.

Thomas
 
Nita tången!

Jag brukar hårdlöda fast en 4mm koppartråd i änden på tången. Knip fast tången i ett skruvstycke under lödningen, så att inte knivbladet upphettas och härdningen förstörs.Skaftet av älghorn (eller masurbjörk) genomborras på längden. Lägg några hålförsedda, ovala brickor av tjockt läder som "nacke" där älghornsskaftet slutar så att den pålödda koppartråden sticker upp 3-4 millimeter. limma fast läderbrickorna med epoxylim vid älghorner och lägg även lite lim i hålet genom skaftet. Fila en snygg mässingsbricka till samma form som "nacken". Borra ett hål för tången genom brickan och forma hålet koniskt, så att en nitskalle får rum. Trä brickan på koppartråden. Sätt knivens blad i skruvstädet och använd den uppstickande koppartråden som nit. Slå helst med en kulhammare. Resultatet blir ett synnerligen hållbart knivskaft, som aldrig lossnar eller glappar. Putsa handtaget och stryk på rå linolja i flera omgångar.
 
Man skall vara rätt försiktig när man hårdlöder härdade och anlöpta blad. Ska du hårdlöda fast koppar och använder silverlod t.ex. så har du en arbetstemperatur på runt 550-600 grader (beror på vilket lod, castolin 1666 ligger på 570 men är nog egentligen för lättflytande, man bör kanske ha något som bygger lite mer, och då blir det en högre temp, ex. castolin 18, som är en mässingslegering och har en arbetstemp på 910). Verktygsstål och fjäderstål löps ur vid så låga temperaturer som 220, vilket inte blir så svårt att få upp arbetsstycket i om det är tunt gods. Tången leder naturligtvis värme till bladet även om det sitter i ett skruvstycke. Jag har inte pövat isläggs metod men liknande och haft problem med just urlöpning, har du tillgång till svets tycker jag det är lättare (inte med koppar då). Du ser iofs lätt vilka temperaturer du varit uppe i på stålets färg. Uddeholm har en bra plansch för det (http://www.uddeholm.com/files/Temperature_guide.pdf). Den högra skalan naturligtvis.
 
Knivig fråga

Skruvstädet kyler! Jag har aldrig fått några anlöpningsfärger på knivbladen eller märkt någon avhärdning, när jag hårdlött en bit grov koppartråd högst upp på tången. Vanligtvis använder jag borax som flussmedel.

Castolin går säkert mycket bra. Gamla, silverhaltiga enkronor från 50-talet går bra att använda som lod, men börjar tyvärr bli väldigt sällsynta. Dagens mynt är helt odugliga som lod (skärpning Riksbanken! :eek:).
Hälsningar
Islägg
 
Kyl bladet

En rejäl trasa som är dränkt i vatten gör att bladet inte värms över den värme du ställer in din ungsterhermometer på. Syskontånge spar oron för härdning. Bonnjärn är billigt och filövningar gör mästaren.
När man bockar slutstyckshandtag, körsbärsrött, kyler man låsklackarna med våt trasa och det funkar väl. Trist om det inte gör det (ca 20 000 hkr i nian!).
En dold tånge kräver klyvd tånge och ett böj V inne i skaftet av stål och är riktigt proffsigt.
//J
 
Senast ändrad:
Bra bok i ämnet tycker jag är Jan Martinssons Gör din egen brukskniv för jakt.fiske och fritid är.

Så här brukar jag göra när jag borrar för tången. Jag brukar använda ett borr som är en halv mm under tång tjockleken å raspa å fila till den storlek jag vill ha, men det är ju en smaksak man väljer samma tjocklek som tången eller lite under.

ndbit.jpg
[/IMG]

ndbit-med-hl.jpg
[/IMG]

Upprymning-av-ndbit.jpg
[/IMG]


Seved
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips