Goda konserver

Några förslag

Bong köttsoppa, alla Zetas bönor, Salta Biten, Kalops, Signum Ratatouille, Bongs Ärtsoppa, de flesta krossade tomater på burk, musslor.

Några kräver mer avancerad tillagning än bara värma.
 
Hej!

Lithells korvar tycker jag också är godare, men om jag inte missminner mig helt så finns dom bara på kylkonserv, eller?

Hälsningar Punkarn
 
Guldburkarna ifrom av präriegryta, död-mans-fingrar och pyttipanna är helt underbara. Nån som vet var man kan få tag på dessa i det civila? Annars är favoriterna ChiliConCarne och Köttgryta oslagbara. Brukar vara god oavsett vilket märke man köper.

Köpte en burk nere i Skottland tidigare iår som hette "Full Breakfeast Meal". Den var späckad med potatis, champinjoner, bacon, köttbitar, ägg och korv; tror den innehöll runt 4500 kilokalorier. Den smakade helt OK och mätt som f*n blev man!
 
Wolf25; sa:
Mezzner; sa:
A. Finns det någon på det här forumet som lyckats öppna med nyckeln hela varvet runt?

B. Om ja på A; Har du någon gång lyckats öppna ett kexpaket med det röda plastbandet, dvs utan att det lossnat, gått av, eller var omöjligt att pilla fram?

C. Hur många har skurit sig då dom försöker öppna den "för hand" då man misslyckats med nyckeln?

Har faktiskt aldrig misslyckats med A; och vi äter corned beef minst en gång per tur,
B; inte lönt att försöka ens
C; se A
 
Konserver...

Instämmer i det som sagts om fiskbullar på burk. De är jätte goda såväl varma som kalla!

Annars är några av mina favoritkonserver tonfisk, makrill i tomatsås, kidneybönor, vita bönor (ej i tomatsås) och kikärtor (Zetas eller Icas bönor anser jag håller bäst klass). Mättande, gott och passar till det mesta!

För den som tröttnat på raviolin och vågar gå ett steg längre, rekomenderar jag att testa pölsa... :) Men till det behövs nog lite potatis och rödbetor också, förstås! Smaklig måltid!
 
En god konserv smakar inte konserv

Nu jobbar jag mig igenom ett antal oprovade konserver jag laddat skafferiet med, hehe.:)

Köttbullar i gräddsås åkte i soptunnan efter 2 tuggor tyvärr. Smakar det apa kallt är det knappast delikat varmt heller resonerar jag.. Om man måste skarva med massa tillbehör för att stå ut uppnås inte syftet med enkel hållbar mat. Ärtsoppan är helt klart bra, särskillt om man kan fuska med lite Jonnys senap i.. "Rattatuilli" eller vad det heter, grönsaksröra på burk, var väl sissådär, men kanske i några sammanhang..

Bullens pilserkorv, köttsoppa, köttfärssås, kikärter mfl av de nämnda produkterna står i givakt i provköket och väntar, återkommer med en uppgraderad lista på "Goda konserver". (En god konserv smakar inte konserv skulle man kunna säga).
 
Ja just det Pölsan den hade jag glömt.
Den med en smörklick och några potatisar är en mättande måltid vid hårdare sysslor.

Det finns en gulaschsoppa som är god med, den går att hälla snabbmakaroner i så den mättar bättre.

Lev väl!
Patrik
 
chinerunner; sa:
Ja just det Pölsan den hade jag glömt.
Den med en smörklick och några potatisar är en mättande måltid vid hårdare sysslor.

Fast det blir ju lite jobbigt att bära med sig de inlagda rödbetorna :)

/p-a
 
Makrill

Konserverad makrill i tomatsås är en av mina favoriter. Kombineras med spaghetti. En burk per portion, tillräckligt lätt för att bära i ryggsäcken också.
 
Makrill i tomatsås är en klassiker, fast det ska vara på smörgås tillsammans med en mugg varm soppa. Det är lunchen varje dag vid segling i svenska vatten.

Johannes
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.