Glapp, normalt eller inte ?

Hej.

Jag kände nyss att det var ett pyttelitet glapp när jag rycker framhjulet i sidled, är detta normalt eller inte ? Bakhjulet är helt stumt och inget alls glapp i... men det är ju inte samma sak som framhjulet förvisso ;)

Tog av hjulet och kollade lagret verkade fint och absolut inget glapp där eller konstigheter, men de två konformade utfyllningsklossarna var inte helt stumma och kunde röra sig liiitegranna åt sidorna, slängde dit hjulet igen och in med axeln och spännde fast den. Det är ett väldigt litet glapp, och jag befarar att det kommer från de två "konadaptrarna" men kan inte fastställa på egen hand om det ska vara så eller inte med tanke på hur det är ihopsatt.

Det är den stora modellen av framgaffel "fullängd" inga snabbkopplingar utan axeln nyps fast i gaffeln med dubbla insektskruvar. Det är en double wide fälg om det spelar någon roll.

Any ideas ?
 
jag har inte pysslat med nyare avancerade mountainbike´s, men på alla andra cyklar jag varit i närheten av är konorna justerbara och ska dras åt så att glappet inte känns, eller i alla fall så att det är så brutalt litet att du med knapphet kan ana det när du drar i hjulet i sidled.

ofta får man gå lite på känsla och pröva sig fram, för det som är perfekt när hjulet är löst ändras lätt och blir för tight när man monterat dit det.

farligt är också att spänna upp det för hårt. på gamla traditionella cyklar ska hjulet kunna snurra fritt och sakta plana ut till tillastående. gärna ska hjulet vända riktning och kunna "backa" nån decimeter efter att det stannat upp. om det bromsas upp för fort, nästan nyper till lite på slutet och eller känns ens det minsta lilla låst är det för tight åtdraget. det gäller att hitta perfekta läget där inget glapp finns men ändå hjulet snurrar helt fritt.

på nyare cyklar (mountainbikes) kan jag tänka mig att det kanske finns packboxliknande tätninar el dyl som ligger och släpar mot framaxeln och därigenom bromsar upp den där sista biten, vilket då inte blir onormalt. att det är glapp på det sätt du beskriver kan jag däremot inte hitta nån naturlig förklaring till, det bör du nog åtgärda.

ska man justera detta på äldre cyklar kan man också, så här efter ev vinterbruk, passa på att ta i sär och göra rent alla delar och lägga i nytt fett, av nåt vattenavstötande slag. biltema har ett bra i små vita plastburkar för ca 40:-
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Om du

har konande lagerbanor så skall de justeras gärna med konnycklar enligt föregående inlägg. Vet inte om det förekommer maskinkullager på cyklar på framhjulen. Finns i varje fall beträffande vevlager.

Ett tips kan vara att kolla bilder och text på http://www.parktool.com/repair/

Thure
 
Det är den sortens nav som det går en 20mm axel genom, med en lös kona på vardera sida om själva navet.
 
20 mms axel

låter ofantligt tjockt är det en downhillcykel? Jag fattar inte vad du menar med lösa konor? Någon sorts dammskydd?

Thure
 
Det är den sortens nav som det går en 20mm axel genom, med en lös kona på vardera sida om själva navet.


ta en bild eller googla dig fram till rätt begrepp så vi pratar om samma saker

det är svårt att hjälpa till när du använder helt främmade uttryck; "utfyllningsklossar" "konadaptrar" "nyps fast med dubbla insektskruvar" osv (i all välmening)
 
Hej.

Jag kände nyss att det var ett pyttelitet glapp när jag rycker framhjulet i sidled, är detta normalt eller inte ? Bakhjulet är helt stumt och inget alls glapp i... men det är ju inte samma sak som framhjulet förvisso ;)

Tog av hjulet och kollade lagret verkade fint och absolut inget glapp där eller konstigheter, men de två konformade utfyllningsklossarna var inte helt stumma och kunde röra sig liiitegranna åt sidorna, slängde dit hjulet igen och in med axeln och spännde fast den. Det är ett väldigt litet glapp, och jag befarar att det kommer från de två "konadaptrarna" men kan inte fastställa på egen hand om det ska vara så eller inte med tanke på hur det är ihopsatt.

Det är den stora modellen av framgaffel "fullängd" inga snabbkopplingar utan axeln nyps fast i gaffeln med dubbla insektskruvar. Det är en double wide fälg om det spelar någon roll.

Any ideas ?

Justering av nav: http://www.sheldonbrown.com/cone-adjustment.html
 
Det är en 20mm axel som går igenom ett nav, och på var sida sitter en konformad "adapter" (för att stabilisera,skydda mot damm etc), det fattades en viktig skruv på den axeln som troligtvis är roten till allt ont just nu. Jo, det är en downhill.

Tack för era svar i alla fall.
 
20 mm axel kan hjulet ibland röra sig lite i sidled på utan att det är någon större fara. Maskinkullager så du kan glömma allt prat om lagerjustering. :D
 
De ska inte vara glapp
dra åt muttrarna för lagret liiite så glappet förvinner men så hjulet fortfarande rullar lätt
 
sista som svarade måste försökt skämta, men svarar han ändå att det faktiskt INTE är sådant lager på min cykel.

Till alla mer eller mindre... tack för era förslag och tips, jag läste det genom att köpa en ny axelsatts med då skruven som fattades på den axeln som satt på, det var skruven som gjorde det och nu är allt perfekt och känns mycket bra. Att en liten skruv kan göra så mycket ;)
 
sista som svarade måste försökt skämta, men svarar han ändå att det faktiskt INTE är sådant lager på min cykel.

Till alla mer eller mindre... tack för era förslag och tips, jag läste det genom att köpa en ny axelsatts med då skruven som fattades på den axeln som satt på, det var skruven som gjorde det och nu är allt perfekt och känns mycket bra. Att en liten skruv kan göra så mycket ;)
Nej , jag skämtar inte
om du inte tror på det så kan du dra konmuttrarna hårt istället så försvinner glappet garanterat
eller gå dit där du köpte cykeln
alt 3 : fråga på Happymtb.com istället , där sysslar dom med Downhillhojar
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips