Gjendesjön runt, Jotunheimen, i september.

Hej!
Jag och en kompis ska iväg nästa helg på några dagars tur i norge.
Vi funderar på att gå runt Gjendesjön. Är det någon som har erfarenhet av området?
Vi gissar att det finns risk för snö. Två nätter i tält.
Är det något speciellt vi ska tänka på?
/nisse

Var där för lite mer än en vecka sen. Då var det rätt kyligt, +5 grader och det låg nysnö från ca. 1400 m och uppåt. Men har man bara utrustning så man klarar lite kyla så är det nog inga problem. Vi gick bla. från Gjendebue till Gjendesheim via leirungsdalen. En riktigt shysst dal som man inte ser allt för mycket människor i. Närkontakt med glaciärer och höga toppar runt om. Det är iofs en hel del stigning, men den är ett trevligt alternativ runt sjön Gjende.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
:)
Jag har suttit och rekat med google-earth ett tag nu och det verkar vara jäkligt fint runt om där.
Var det broar över de större bäckarna? Fick du vada något alls?
mvh
/nisse

Jag kom tillbaka från Jotunheimen igår.

När du vandrar på markerade leder så behöver du inte oroa dig för vad. Alla större bäckar/jockar har broar. Det djupaste vadet som jag gjorde på min vandring var i storleksordningen 10cm vilket säkert också hade gått att undvika om man letat efter bättre ställen. På sydsidan av Gjende finns det dock ingen led (om ni vill gå nära sjön) men jag tror att de jockarna där inte är något besvär heller. Fick intrycket av att det var låg vattennivå över lag. Enda problem kan bli att korsa bäcken/vattenfallet mellan Övre Leirungen och Gjende men enligt kartan ska det finnas en bro längre upp i Leirungsdalen. Räkna med mycket folk om ni väljer att gå leden över Besseggen (Norges popularaste led).

Annars är mina tips varm sovsäck, varma rastkläder och rejäla vantar och mössa. Själv hade jag två nätter med c:a -5 grader (uppskattad temp). Lycka till!
ANDERS

Leirungsdalen söder om Gjende är en av Jotunheimens kanske tre vackraste dalar (de övriga är Fleskedalen och Hjelledalen). Den är avmarkerad och på ett eller två ställen behöver man nog läsa kartan noga (och ignorera rösen som oansvariga typer rest). Nedstigningen i Svartdalen var fortfarande markerad 2002, och kan nog vara svår att hitta annars, eftersom det är rätt brant där.

Jag har varit sex gånger i Jheimen, varav två på rundtur enbart där. Jag har aldrig
lockats att gå Besseggen.

Gjende runt

Besseggen är förvisso Norges mest vandrade led, och inte utan grund såklart! Huvudorsaken till populariteten är nog att den är lätt tilgänglig (bil til Gjendesheim, båt till Memurubu och så bara att tåga på), men också klart spektakulär och om ni först ska gå runt Gjende så ska ni såklart också gå Besseggen! (det går också att gå nede längs vattnet, vått har jag läst) Om ni går med tält och inte vill släpa det över tror jag det går att skicka ryggsäck med båten.

Jag gick runt Gjende i slutet av september ett år, vi gick Besseggen från Gjendesheim och fick den då för oss själva eftersom vi mötte båtlasten efter att vi passerat eggen (som vi då gick ned). Det var sista helgen som hyttene var öppna så det var mycket folk.

Kallast var rasten på toppen i övergången Svartdalen - Leirungsdalen, det var blockterräng där som var stedvis snötäckt. Leirungsdalen är omärkt, dvs de har inte målat ner stenarna vid stigen med dessa röda T'er, men vi som gick den västerifrån hade inga problem med orienteringen trots att det var lågt molntäcke. Kanske det är svårare att hitta nedstigningen till Svartdalen om man kommer från Leirungsdalen?

Hur som helst är det en fantastiskt fin tur, mycket stenvandring som ellers i Jotunheimen men också mjukare underlag i Leirungsdalen och fina fjäll att se hela vägen (om vädret tillåter...). Kontrasten folkrika Besseggen och folktomma Leirungsdalen tyckte jag också om.

God tur!

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips