Gjendesheimen runt via Glittertind och/eller Galdhöpiggen

Hejsan!

Jag planerar att tillsammans med sambo och kompis vandra i Norge vecka 26.

Vi planerar att gå:
Gjendesheimen - Glitterheim - Spiterstulen - Gjendebu - Gjendesheimen.

Vi planerar att anlända på måndag eftermiddag (23/6) och återvända hemåt på fredag förmiddag (27/6).

Jag sökte era erfarenheter och tankar gällande följande frågeställningar:

1. Är det en lagom tur sett till tiden utan att behöva stressa? Vi planerar att ta båten över Gjende sista dagen om det skulle bli lite knappt med tid.

2. Går Glittertind och/eller Galdhöpiggen att bestiga utan speciell erfarenhet eller utrustning? Jag är själv ganska så van klättrare och har bestigit b.la. Mont Blanc men hade inte tänkt att ta med mig glacierutrustning, samt att mina medvandrare inte besitter någon erfarenhet av klättring.

2,5. Finns det tid att bestiga båda topparna eller skall man fokusera på en, och i så fall vilken sett till tillgänglighet och teknik?

3. Någon som vet av erfarenhet hur det ser ut med tältplatser längs sträckan?

4. Andra saker som är bra att tänka på och planera efter?

Tack på förhand!

/ Markus
 
Fjellvandring . På tur i bergen

Hei !
No problem ! Men jeg vil anbefale Gjendesheim, Gjendebu, Spiterstulen,Glitterheim (over Glittertind)
Det er enklest og lettest å nå Glittertind fra Spiterstulen. Fra Glittertind kan du gå ned til Glitterheim og tilbake til Gjendesheim eventuelt til Memurubu og båt derfra til Gjendesheim alternativt Gjendebu.
Dere får en fin tur ! Lykke til !
Alle hyttene har teltplasser like ved hytta !
Hyttene har ikke proviantsalg som på de svenske "stugorna" i Lappland
Brage
 
Senast ändrad:
Jag har några liknande frågor då jag åker till Jotunheimen den 27 juni.

Är det betalning med kontant som gäller för båten över Gjende?

Hur svårt är det att gå Besseggen från Gjendesheim med en full fjällpackning? 1000 höjdmeter och ganska brant nedåt är en del, är det bättre att komma tillbaka den vägen?

Är det någon som har varit på Store Knutholstind och kan beskriva berget lite? Baserat på bilder från en bestigning av berget påminner det om Sälkatoppen, som i de övre delarna är väldigt isig och brant. Stegjärn kommer jag förmodligen att ta med.
 
Besseggen

Jag har några liknande frågor då jag åker till Jotunheimen den 27 juni.

Är det betalning med kontant som gäller för båten över Gjende?

Hur svårt är det att gå Besseggen från Gjendesheim med en full fjällpackning? 1000 höjdmeter och ganska brant nedåt är en del, är det bättre att komma tillbaka den vägen?

Är det någon som har varit på Store Knutholstind och kan beskriva berget lite? Baserat på bilder från en bestigning av berget påminner det om Sälkatoppen, som i de övre delarna är väldigt isig och brant. Stegjärn kommer jag förmodligen att ta med.

1.Du bør ha med kontanter, men vet ikke om det er bare det som gjelder
2. Det er definitivt lettest og tryggest å gå oppover.Besseggen.
3. Har ikke vært på Knutholdstind, men den er sannsynligvis lett å ta ettersom så mange har vært der
Brage
 
Jag vandrade i Jotunheimen i augusti förra året, ungefär den sträckan. Jag bodde på fjällstationerna. Middagen är bättre än vad man får intryck av i andra forum. Inte samma klass som svenska fjällstationer dock.

Den här boken rekommenderas starkt. Den kostar oljepengar men har bra beskrivningar av alla delsträckor med svårighetsgrad och tidsuppskattning.

https://www.adlibris.com/se/bok/opptur-jotunheimen-125-fotturar-9788282400060

Visakort funkar bra.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=74930

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=74788

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=75276
 
Hei !
DNTs "Til fots i Norge" ( i pocketformat) inneholder oversiktskart og beskrivelser av samtlige DNT ruter i Norge fra syd til nord
Kjøpes hos turistforeningen.no

Brage
 
Många svenska som kommer till Norge för att vandra upptäcker att alla i Norge är snabba och starka. Min erfarenhet är att även om man tycker sig vara i ganska god form så är det svårt att klara turarna på de tider som angivs i förare och på kartor. Jag har vänner som gick den turen ni planerar och som upplevde den som tuff om man ska göra den på tiden ni planerat. Det är bra om ni tar båten... Själv har jag bara gått delar av sträckan.


Store knutholstiden är fin och värd ett besök. Men det är en ganska tung tur så man bör ha gott om tid. Den är brant och det finns mycket lös sten. Det finns en stig upp och lyckas man följa den (svårare än man kan tro, det är mycket sten...) så är det ok att gå utan rep som säkring. Kommer man bort från sigen behövs snabbt rep om man inte är mycket van att röra sig i alpin terräng. Så tidigt som v 27 är det mycket möjligt att man har glädje av stegjärn och en yxa även om man följer stigen. Den passerar över några snöfält som är för branta för att det ska vara ok att falla.

God tur
 
(...) Min erfarenhet är att även om man tycker sig vara i ganska god form så är det svårt att klara turarna på de tider som angivs i förare och på kartor.
Jag har fått samma generella intryck - svenska och norska tidsangivelser grundar sig nog på lite olika kriterier. Stämmer nog hyfsat för dagsturspackning och "nettotid" exklusive ens kortaste paus, men det är ju inte så realistiskt eller önskvärt - man vill inte bara äta lunch, utan även fotografera, kissa, beundra utsikten, kränga av/på regnkläder etc... samt i mitt fall gärna bära på tält, sovsäck, mat, kök och dylikt.

Jag har grovt sett gjort den tur ni planerar, fast med lite fler kringelikrokar och "spårlösa" sträckor. Håller med om att det kan bli trevligare att vända på den. Sträckan Glitterheim-Gjendesheim är lång, rätt platt och rätt enahanda, kan nog kännas som ett segt antiklimax om ni tar den sist.
Ett trevligare alternativ (oavsett turens riktning) tycker jag är att gå på västra sidan av Russvatnet mellan Glitterheim och (i det fallet) Memurubu, och kanske ta båten till/från Gjendesheim sista/första biten.

Urdadalen mellan Spiterstulen och Gjendebu är en höjdare.

Det går att hyra stegjärn etc (samt, om man vill, följa med en grupptur) både på Glitterheim (för Glittertinden) och Spiterstulen för Galdhöpiggen).
 
Fjelvanding På tur i bergen

Tidsbruken mellom hyttene varierer selvfølgelig mye fra person til person. Alder og fysisk form varier jo fra person til person. DNT sier at "timekartene" er basert på erfaring og gjennomsnittstider som en frisk voksen person bruker under normale værforhold.
Vi nordmenn sier gjerne at svenskene i Norge har med seg alt for mye i sekken beroende bl.a.på at de.har med seg mat og kokeutstyr for å overnatte i telt. Men jeg har på mine turer i Sverige (Kungsleden og Padjelantaleden) møtt løpende svensker med meget lett sekk. Det kommer nok av at de vet godt hva de er ute på og vet hva de kommer til. Men når jeg går i Sverige så har jeg også med mer i sekken enn når jeg går i Norge, særlig om sommeren hvor jeg som regel alltid overnatter på en hytte.
Brage
 
Bra tur men jag tror inte ni hinner båda topparna. Personligen gillar jag Glittertind best. Förslag är att vandra över Glittertind påväg till Spiterstulen.

Gällande tält. Måndag kväll föreslår jag bessvattnet. Ni går dit på 1-2 h från parkeringen. Det är ganska stenigt därefter och lite klurigt med tältplats.

Om ni går över Glittertind så går det bra att tälta vid sjön ovanför Glitterheim. Fin plats.

Sedan ska ni tälta innan branten ner mot Spiterstulen eller någonstans längst leden efter Spiterstulen. I dalen upp mot Gjendebu blir det svårtältat.

På torsdagen har ni bra tältplatser hela vägen ner mot Gjendebu.

Glittertind är bara vandringen. Ingen utrustning behövs.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
mThureson Oledat runt Rogen & Grövelsjön Fjällvandring 13
DanielErik Njupeskär året runt! Fjällvandring 0
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Qwerty_123 Vattenläge runt Lunndörren i allmänhet, Tronnan specifikt Fjällvandring 3
Elvah Idéer runt Storådörren-Lillådörren-Lunndörren? Fjällvandring 11
Kicki J Blåhammarfjället runt Fjällvandring 0
superdupermarcus Femundsmarka runt Hängmatta Fjällvandring 6
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
matsh Finse och området runt ikring Fjällvandring 1
Yve Sylarna runt? Fjällvandring 4
lawe Snö på topparna runt Åre nu? Fjällvandring 4
iceman123 Idéer för turer runt lofoten/tromsö Fjällvandring 4
utesälen Kort tur runt Abisko Fjällvandring 9
fridapaulina Toppturer runt Pastavagge/Pielaslätten Fjällvandring 3
Andreas84 Sylarna runt Fjällvandring 7
Glännman Åsikter om tankar kring turer runt Singistugorna Fjällvandring 4
cloud76 Sarek runt på tre veckor? Fjällvandring 12
Concor01 Kebnekaise runt Fjällvandring 9
Mattias70 Sarek runt midsommar. Fjällvandring 18
seasteel Bron vid Bolagens norra strand - året runt? Fjällvandring 2
Vajja Tips på 4dagars tur runt Abisko/Björkliden Fjällvandring 9
Mange_S Ahkka - runt Gisuris - Ahkka Fjällvandring 3
elins_trädgård Dagsturer runt Grövelsjön? Fjällvandring 25
seasteel Förslag på tur runt Funäs? Fjällvandring 10
Cloyanz Möjligt att vandra runt Amasjavree´s kant till hellemoboten Fjällvandring 3
Höstlöv Vadplatser i och runt västra Padjelanta Fjällvandring 17
saraabeiramar Så här ser det ut runt Grövelsjön nu. Fjällvandring 4
majjen Missvissning runt Sulitelma? Fjällvandring 3
kickiprick Snö- och vattenläge runt Sulitelma? Fjällvandring 10
Lomma47 Myggläget runt Blåhammaren? Fjällvandring 5
majjen Vandra runt Sulitelma? Läs detta! Fjällvandring 5
Zephyria 5 heldagar runt Riksgränsen/Narvik/Abisko Fjällvandring 5
souciance Att göra runt grövelsjön Fjällvandring 1
danordgren Sulitelma runt - funderingar Fjällvandring 11
davidvpt 5 dagar runt Sylarna eller Sarek? Fjällvandring 23
PZON_390 Tidig vandring runt Funäsdalen... Fjällvandring 6
ricksteam Genom och runt lapporten Fjällvandring 31
fuchs Vandra runt Magerøya Fjällvandring 0
Kicki J Sulitelma runt via Nordkalottenleden. Motsols eller medsols? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...