Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
De relativa höjdskillnaderna är hisnande - från sista byn på dryga 2100 m ö h tittar man rakt mot en topp på nästan 5 200 m ö h. De som varit i Himalaya påstår att detta är häftigare.
I den sista byn på ca 2100 m ö h finns en uråldrig kyrka, vackra trähus, och denna vy (dock inte den brantaste av dem) mot en bland klättrare välkänd, 2000 m hög granitvägg, som också brukar heta "xx-väggen"
Namnet på "väggen" och/eller dess högsta topp tycker jag vore godkänt som lösningen på gåtan.
Ja, helt fantastiska byar och städer med särpräglad arkitektur och så denna häftiga kontrast mellan frodig natur och hisnande vita klippväggar. Hit kom kristendomen mycket tidigt, och även här anas det grekiska/bysantinska arvet.
Men jag glömde ju skriva att bergskedjan och landskapet heter SVANETI.
Redan när jag var yngre älskade jag att vara ute. Jag visste inte särskilt mycket om ryggsäckar eller passform. Jag stoppade bara ner min utrustning ...
Vi åkte till Fulufjällets nationalpark med ett tydligt mål: att uppleva fjäll på riktigt, men på ett sätt som fungerade även med barn. Fulufjället är ...