Om tråden krånglar till det för mycket med oläsbara bilder får den motsatt effekt.- ingen gitter gissa. På något vis är säkert ett visst mått av gåtfulla bilder bra, eftersom det nog skärper sinnet. Dock tror jag att det på något vis måste fungera så att
gåtan möts ifrån båda håll, och kan både vara spännande för den som gissar såväl, som för den som lägger ut bild. Kanske bör man tänka på vilka
betydelsebärande element som kan läggas in i bilden för att liksom styra och hjälpa fram gåtan och locka fram gissningar. Jag har svårt att tänka mig, just anonyma dimhölja slänter vid någon obskyr sjö långt borta i Arjeplogsfjällen, får några gissningar, eller någon stenslätt vid Fierras kan vara besökt. Därför kanske borde någon bild på Kebnekaise eller Nallo, få komma fram då och då, Andra kanske vill gissa, än det vanliga gänget av fjällnördar. Jag tror tråden mår bra av att öppnas upp lite, helt enkelt. Att göra en välbesökt plats till en gåta är i sig en konst.
Så tänk lite till, innan det läggs ut ’gissa position’ här. Ett fjäll, en utsikt, kan ha en viss
identitet för att igenkännas, än bättre är om
individualiteten i bilden kan tydliggöras. Tänk gärna lite längre på den möjligheten. Jag utgår ifrån att den som lägger ut en bild här vill att den ska kunna identifieras. Nog kan en gåta vara svår, men för det behöver den inte vara stum.
Nog om detta. Här min bild!