Gissa position

Det var din ledtråd om att man gick vänster om lilla fjället (antog du gick norrut, men inte helt lätt att avgöra om det var morgon eller kväll med ljuset) samt att en lite större sjö i närheten samt norr om Jämtland och namngiven dal längs en led. Klurigt!
För egen del vandrar jag sällan med min packraft utan åker istället till forsande vattendrag. Slovenien var en favorit!

Vi tar antagligen en lite lättare fråga. Var finns denna lilla sjö?

1755843195922.png

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Att det här skulle vara så knöligt.. Om jag säger välkänd nationalpark och inte Abisko men i närheten. En utav de större dalgångarna i området men kanske inte en utav de mer besökta.

Jag är ganska trött på den här tråden och alla tillkrånglade gåtor som läggs ut.

Trots detta, tänker jag gissa. Sjön tror jag är Kuopervaratj, fjället är då iden följande bilden: Kupoer i dalen med samma namn, vid Juovabåke. Kuoperjåkk är jokken och då långt i fjärran Skårvatjåkkå och ännu längre skymtar toppen på Midji Skårki.

Med vänlig hälsning.

Det stämmer och jag trodde bergen i fjärran som du nämner skulle vara bekanta hos många utan att det skulle anses tillkrånglat. Lämnar tråden och fotot till dig.

Om tråden krånglar till det för mycket med oläsbara bilder får den motsatt effekt.- ingen gitter gissa. På något vis är säkert ett visst mått av gåtfulla bilder bra, eftersom det nog skärper sinnet. Dock tror jag att det på något vis måste fungera så att gåtan möts ifrån båda håll, och kan både vara spännande för den som gissar såväl, som för den som lägger ut bild. Kanske bör man tänka på vilka betydelsebärande element som kan läggas in i bilden för att liksom styra och hjälpa fram gåtan och locka fram gissningar. Jag har svårt att tänka mig, just anonyma dimhölja slänter vid någon obskyr sjö långt borta i Arjeplogsfjällen, får några gissningar, eller någon stenslätt vid Fierras kan vara besökt. Därför kanske borde någon bild på Kebnekaise eller Nallo, få komma fram då och då, Andra kanske vill gissa, än det vanliga gänget av fjällnördar. Jag tror tråden mår bra av att öppnas upp lite, helt enkelt. Att göra en välbesökt plats till en gåta är i sig en konst.

Så tänk lite till, innan det läggs ut ’gissa position’ här. Ett fjäll, en utsikt, kan ha en viss identitet för att igenkännas, än bättre är om individualiteten i bilden kan tydliggöras. Tänk gärna lite längre på den möjligheten. Jag utgår ifrån att den som lägger ut en bild här vill att den ska kunna identifieras. Nog kan en gåta vara svår, men för det behöver den inte vara stum.

Nog om detta. Här min bild!

att gissa på 2.jpg

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips