Gissa position

Helt korrekt! Bra jobbat.
Vistasdalen är nedanför i synfältet, så bilden är tagen mot sydväst och man skymtar Östra Bossosglaciären.
Vi började dagen lite efter Mårmastugan, istället för att vandra över Mårmapasset vek vi av västerut högst upp på passet mot Vassachokka, besteg namnlösa toppen 1944 (sagolik utsikt), fortsatte västerut över passagen mot topp 1706 och därefter ned mot sjön i bilden ovan. Tanken var att bestiga Bogichokka men vissa i sällskapet var lite slitna så vi tog oss ned i Moskkumoarhma direkt från sjön. Denna nedfart rekommenderas EJ, utan jag inbillar mig nedfarten från Bogichokka (mot nordväst till slutet av Moskkumoarhma hade varit betydligt säkrare). En fantastisk tältplats väntade oss i slutet av Moskkumoarhma. Rekommenderar verkligen denna tur, även om den är ganska tuff fysisk.

Position

Nästa bild!

Jag var själv på 1944 m toppen i somras, tur och retur från Vassajavri, fina vyer var det. Tror att det är brant ner från Bogicohkka till nordväst också, men du kanske såg den vägen från nära och vet bättre. Det är tufft med branta och steniga sluttningar där.
Nästa bild, vad heter sjön här?
IMG_6062.JPG

20240804_110911.jpg

Kul, horisontlinjen stämde med en av mina bilder.
Var står den här manicken, och förresten - är det någon som vet vad det är för någonting?
/ David

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.