Gissa position

Det kan vara taget syd-sydväst om samevistet vid Guojujavri. Inte långt från kungsleden norr om Sitasjaure?

Så är det, även om jag skulle säga mer ost än norr och det är ändå en bit till just Kungsleden; röset i första bilden markerar Nordkalottleden. Mer specifikt är fotoplatsen på slätten mellan Áinnajohka och Áinnavárdu (som är den gröna höjden i första bilden), så vi har bara rört oss några kilometer från den förra gåtan.

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Jag hittade samebyn på kartan ocjh när jag sökte på den närliggande sjön kom en blogg från utsidan upp som visadeett foto med en kanotist släpandes sin kajak uppför denn sluttning i riktning mot Kaitumälven !

Jag har inte tillgång till någon användbar bild i helgen. Kan någon fortsätta tråden är jag tacksam !

Var står fotografen ?

Bilagor

• fh1.jpg
    fh1.jpg
    596.9 KB · Visningar: 164
Bilden ovan tagen mot sydost.Nu bild tagen på samma fjäll och led mot nordväst.

Bilagor

• fh2.jpeg
    fh2.jpeg
    765.8 KB · Visningar: 145

Aktuellt

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!

Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!
Leden är lokaL och utan namn på kartan, namnet på fjället som söks är inte så välkänt. Men turisterna är inte långt borta.

Ledtråd Fjällen i bakgrunden längst till höger är gränsfjäll. Leden går också nära gränsen och utnyttjas ibland av långvandrare,

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.