Gissa position

Det kan vara taget syd-sydväst om samevistet vid Guojujavri. Inte långt från kungsleden norr om Sitasjaure?

Så är det, även om jag skulle säga mer ost än norr och det är ändå en bit till just Kungsleden; röset i första bilden markerar Nordkalottleden. Mer specifikt är fotoplatsen på slätten mellan Áinnajohka och Áinnavárdu (som är den gröna höjden i första bilden), så vi har bara rört oss några kilometer från den förra gåtan.

Jag hittade samebyn på kartan ocjh när jag sökte på den närliggande sjön kom en blogg från utsidan upp som visadeett foto med en kanotist släpandes sin kajak uppför denn sluttning i riktning mot Kaitumälven !

Jag har inte tillgång till någon användbar bild i helgen. Kan någon fortsätta tråden är jag tacksam !

Var står fotografen ?

Bilagor

• fh1.jpg
    fh1.jpg
    596.9 KB · Visningar: 152
Bilden ovan tagen mot sydost.Nu bild tagen på samma fjäll och led mot nordväst.

Bilagor

• fh2.jpeg
    fh2.jpeg
    765.8 KB · Visningar: 133

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Leden är lokaL och utan namn på kartan, namnet på fjället som söks är inte så välkänt. Men turisterna är inte långt borta.

Ledtråd Fjällen i bakgrunden längst till höger är gränsfjäll. Leden går också nära gränsen och utnyttjas ibland av långvandrare,

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.