Gissa position

Ok ingen ny bild på några dagar, så jag testar lägga ut en ny.
om bertil vill t chansen så får bertil säga till annars går vi vidare med denhär, vilket röse stod jag vid här förra veckan? som är vida känt och omtalat, eller så är iallafall skidåket/klätterleden som startar just vid röset vida känt, om än sällan åkt eller klättrat så har den en tung historisk betydelse.
DSC02727.JPG
 
ok ledtråd,röset har inget namn på kartan,&markerar för ovanlighetens skull inte en riktig topp,utan ett pass mellan två toppar,var av den ena hänger ihop med den över hundra år gammla klätterleden/skidåket jag söker namnet på.
gissar att många av er sett röset på långt håll när ni gått över fjället i bakgrunden,omåttligt populär led över detdär fjället.
 
inte tuolpa men rätt område!
ett röse i ett pass, som markerar en av Sveriges äldsta namngivna leder/klätterled/skidåk som är över hundra år gammal, som tusentals personer ser varje år på några kilometers håll men kanske max en handfull personer besöker.
 
inte tuolpa men rätt område!
ett röse i ett pass, som markerar en av Sveriges äldsta namngivna leder/klätterled/skidåk som är över hundra år gammal, som tusentals personer ser varje år på några kilometers håll men kanske max en handfull personer besöker.
Då provar jag med Halspasset.
 
Nära! men inte rätt, här står jag i halspasset och fotar leden. vad heter leden? klättrades första gången 1883, åktes skidor nerför senast 28 mars. Åker du hela åket ända ner i dalgången får du ett skidåk på 1200 höjdmeter!
fr halspasset.jpg
 
Durlings led tänker jag på. Han klättrade den leden för 100 år sedan. Jag har sett ett klipp på Youtube där de åker skidor nerför Durlings led.
 
Dulings led är med på första och andra bilden, och denhär, men jag söker namnet på en ännu äldre led som röset markerar.
ok denhär gåtan tog lite för lång tid kanske, så nu borde vi få rätt svar snart!
ledrådanrasledtråd.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.