Gissa position

Var återfinns detta lugna vattendrag?

gp252.jpg

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Vi är långt från Härjedalen, men "stort platt område" stämmer bra.

Vattendraget ifråga rinner ut i följande större å en kort sträcka i motsatt riktning från förra bilden:

gp252b.jpg

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Jag tror vi är mellan Pältsastugan och Kummavuopio, möjligen vid en jokk som heter Ruovddásjohka.

Nu kom vi slutligen ända fram! Så här ser vyn ut åt nordväst från andra sidan bron:

gp252d.jpg

De två detaljer som åsyftades var grusåsen och fyrhjulingsspåret, vilka båda två tillsammans med den allmänna plattheten är framträdande inslag i miljön i detta område.

Ett tips för den som passerar just här och letar lägerplats är att vika av på en mindre stig som går nedströms på västsidan om bron, vilken leder ut till en öppen platå med en stor välutnyttjad tältyta, komplett med en större eldstad och vattenstig strax nedanför. Man kan även med fördel följa en stig uppepå åsen i bilden ovan istället för att gå på fyrhjulingsspåret.

Tjusig bild mot Pältsafjället! Och tack för tipsen du bjuder på. Synd att det ska vara så besvärligt att ta sig hit.

Som vanligt hoppas jag att någon tar chansen och lägger ut en ny bild. Efter sommaren har jag förhoppningsvis något att gissa på.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.