Gissa position

Var återfinns detta lugna vattendrag?

gp252.jpg

Vi är långt från Härjedalen, men "stort platt område" stämmer bra.

Vattendraget ifråga rinner ut i följande större å en kort sträcka i motsatt riktning från förra bilden:

gp252b.jpg

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Jag tror vi är mellan Pältsastugan och Kummavuopio, möjligen vid en jokk som heter Ruovddásjohka.

Nu kom vi slutligen ända fram! Så här ser vyn ut åt nordväst från andra sidan bron:

gp252d.jpg

De två detaljer som åsyftades var grusåsen och fyrhjulingsspåret, vilka båda två tillsammans med den allmänna plattheten är framträdande inslag i miljön i detta område.

Ett tips för den som passerar just här och letar lägerplats är att vika av på en mindre stig som går nedströms på västsidan om bron, vilken leder ut till en öppen platå med en stor välutnyttjad tältyta, komplett med en större eldstad och vattenstig strax nedanför. Man kan även med fördel följa en stig uppepå åsen i bilden ovan istället för att gå på fyrhjulingsspåret.

Tjusig bild mot Pältsafjället! Och tack för tipsen du bjuder på. Synd att det ska vara så besvärligt att ta sig hit.

Som vanligt hoppas jag att någon tar chansen och lägger ut en ny bild. Efter sommaren har jag förhoppningsvis något att gissa på.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.