Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Det är mycket riktigt Tarrekaisemassivet från söder, hade egentligen tänkt mig Biernnagajsse som svar men det slutar nog i en filosofisk utläggning om vad som syns och vad som bara kan anas i bilden. Tjilaktjåhkkå godkänns absolut som rätt svar!
PS. Den som vill kolla dessa toppar från baksidan (norr) kan bläddra tillbaka till tidigare bildgåta från 2022.
Det är mycket riktigt Tarrekaisemassivet från söder, hade egentligen tänkt mig Biernnagajsse som svar men det slutar nog i en filosofisk utläggning om vad som syns och vad som bara kan anas i bilden. Tjilaktjåhkkå godkänns absolut som rätt svar!
Ja, jag tänkte först att det kanske var Biernnagájsse du for efter i och med att den är massivets högsta topp, men jag tyckte inte att jag kunde se den i bilden...
Javisst! Bilden tagen mot väster från Rássjajávrries östra strand en mycket varm morgon, efter en mycket varm dag. Vi befinner oss alltså en bit norr om Syterstugorna.
Vi ser Salajiegnas kollapsade glaciärtunga med Miehtjerbaktte i bakgrunden.
Glaciären drar sig tillbaka mer och mer. Vid det stora stenblocket i bildens mitt kunde man för några år sedan fortfarande komma upp på glaclären.
2016 i augusti såg det ut som på nedanstående bilder.
Sjön som syns på andra bilden var tidigare 878 meter. Vid fototillfället var höjden 870 meter och i dag verkar noteringen vara 869 meter.