Gissa position

Vem badade här?
355197959_591128909673746_3391573655001998198_n.jpg

Gokväll!

Jag har för mig att det finns en källa vid Grövelsjöns fjällstation som bär Linnés namn. Så det får bli min gissning.

mvh Filip

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.
Vem är (eller var) Olof Holmbom?
Bra fråga som jag hade själv. Efter en liten stund med Google kom jag till svaren att det var väl en nybyggare på Njunjes i Tarradalen.
För en tid sen fanns en förslag att läga upp en kartänk med minkarta eller en liten förklarning vart i fjällvärlden bilden är tagen om det nu inte varit på en för övrigt vällkänd plats, många bilder är ju tagen liten bortom den vanligaste fjälltraktar. Skll svälv upp i några veckor och kannske hitta nya kluriga bilder. ;)

Henning

Olof Holmbom byggde bosättningen vid Njunjes på 1800-talet, kallkällan strax norr om Såmmarlappa längs Padjelantaleden är döpt efter (eller av?) honom. Det får bli en bild på ett skoterstyre från i våras. Vad heter den högsta toppen i denna bild, den som bara går att ana i bakgrunden?

fjallen1.jpg

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips