Gissa position

Vem är (eller var) Olof Holmbom?
Bra fråga som jag hade själv. Efter en liten stund med Google kom jag till svaren att det var väl en nybyggare på Njunjes i Tarradalen.
För en tid sen fanns en förslag att läga upp en kartänk med minkarta eller en liten förklarning vart i fjällvärlden bilden är tagen om det nu inte varit på en för övrigt vällkänd plats, många bilder är ju tagen liten bortom den vanligaste fjälltraktar. Skll svälv upp i några veckor och kannske hitta nya kluriga bilder. ;)

Henning

Olof Holmbom byggde bosättningen vid Njunjes på 1800-talet, kallkällan strax norr om Såmmarlappa längs Padjelantaleden är döpt efter (eller av?) honom. Det får bli en bild på ett skoterstyre från i våras. Vad heter den högsta toppen i denna bild, den som bara går att ana i bakgrunden?

fjallen1.jpg

Senast ändrad:

Aktuellt

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Det är mycket riktigt Tarrekaisemassivet från söder, hade egentligen tänkt mig Biernnagajsse som svar men det slutar nog i en filosofisk utläggning om vad som syns och vad som bara kan anas i bilden. Tjilaktjåhkkå godkänns absolut som rätt svar!
Ja, jag tänkte först att det kanske var Biernnagájsse du for efter i och med att den är massivets högsta topp, men jag tyckte inte att jag kunde se den i bilden... ;)

Var kan man få se denna vackra spegling?
gp248.jpg

Vi ser Salajiegnas kollapsade glaciärtunga med Miehtjerbaktte i bakgrunden.
Glaciären drar sig tillbaka mer och mer. Vid det stora stenblocket i bildens mitt kunde man för några år sedan fortfarande komma upp på glaclären.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.