Gissa position

Det är mycket riktigt vattenfallet i jokken som rinner ut ur östra Stuor Reaiddávággi, d.v.s. i närheten av Vistas i riktning mot Nallo. Ni får slåss om fortsättningen. ;)
 
Gör en första gissning: Dörrsjön i Lunndörrs/Anarisfjällen, tältet skulle isf kunna stå på udden sydost om sjöns norra spets. Det ser iallafall ut att vara en förhållandevis högt belägen sjö.
 
Tack, skoj att det stämde. Jag kan absolut beskriva lite av skeendet, det ska väl också sägas att jag gillar att läsa terrängkartor ;) Funderade först över vilka mellanstora kalfjällssjöar jag kände till med ett högt läge i förhållande till delar av närområdet, vilket fotot tydde på. Därefter använda länsstyrelsens terrängkarta till att se om detaljer i fotot kunde stämma på några, jag tittade först på en lappländsk sjö, sedan Dunsjön nära Ljungdalen (dessa två kunde snabbt avfärdas) innan Dörrsjön, vilken jag fastade för tillräckligt för en gissning. Branten åt höger rätt ner i sjön liksom de lägre fjällen och horisonten på andra sidan sjön tyckte jag såg ut att kunna matcha skapligt med kartan liksom känslan av utförslut längre bort, om fotot togs norrifrån.

Ny bild här, var ligger denna bro?
F6C6DBEB-44DD-4430-ADAA-BB87ABABEB9D.jpeg
 
Tack, skoj att det stämde. Jag kan absolut beskriva lite av skeendet, det ska väl också sägas att jag gillar att läsa terrängkartor ;) Funderade först över vilka mellanstora kalfjällssjöar jag kände till med ett högt läge i förhållande till delar av närområdet, vilket fotot tydde på. Därefter använda länsstyrelsens terrängkarta till att se om detaljer i fotot kunde stämma på några, jag tittade först på en lappländsk sjö, sedan Dunsjön nära Ljungdalen (dessa två kunde snabbt avfärdas) innan Dörrsjön, vilken jag fastade för tillräckligt för en gissning. Branten åt höger rätt ner i sjön liksom de lägre fjällen och horisonten på andra sidan sjön tyckte jag såg ut att kunna matcha skapligt med kartan liksom känslan av utförslut längre bort, om fotot togs norrifrån.

Ny bild här, var ligger denna bro?
Visa bilaga 40734
Vid Bolagen, Härjedalen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.