Gissa position

Jodå, den vyn har jag vaknat upp till många gånger :)

Vad är detta för bastant klippvägg?
gp228.jpg

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Hmm, såg ju väldigt mycket ut som Rago eller Skjomen. Annars tänker jag på Sørnorge. Det påminner också en aning om några klumpar omkring Okstindan. Kan det vara omkring Artfjället?

Ser ut att vara ett stenigt område. Möjligen är du någon mil öster om Abisko och fotar västerut över sjön Vuoskkonjarga?

Ja, området är stenigt så det räcker. Vuoskkonjárgga är inte rätt men träff på länet.

Hmm, såg ju väldigt mycket ut som Rago eller Skjomen. Annars tänker jag på Sørnorge. Det påminner också en aning om några klumpar omkring Okstindan. Kan det vara omkring Artfjället?

Nej, det är inte någonstans kring Artfjället. Vi är som sagt i Norrbottens län. Sjön kan knappast sägas vara något stort besöksmål för vandrare.

Hmm, knepigt. Stenrösen och björk i kombination finns ju på några platser. Jag tänker bl.a. på området söder om Akkajaure i Stora Sjöfallets NP. Sen har vi ju det stora området mellan Skellefteälven och Piteälven, där jag aldrig gått. Där lär finnas sten så det räcker. Kanske vi får en ledtråd?

En ledtråd kommer här. Sjön är del i ett stort, kraftfullt och svårvadat vattensystem. Vill man nå grusstranden på bilden får man gå minst sju kilometer och passera två broar.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.