Gissa position

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Oj, jag vet inte vilken bro du syftar på där mellan Hemavan och Borgafjäll. Men vilken det än är så är det inte rätt.

Hoppsan, det här blev ett rejält förvirrat svar ser jag nu. Jag skrev det på språng mellan möten.

Så vi tar om det. På frågan "Finns bron mellan Hemavan och Borgafjäll?" så är svaret: Nej, bron ligger inte någonstans mellan Hemavan och Borgafjäll.

Det här var en riktigt klurig gåta. Jag tycker ändå att jag känner igen bakgrunden, men kan ändå inte sätta den. Vill ha det till någonstans i området Vindelkroken - Dalavardo, men kan inte sätta platsen. Det är ju dessutom inte mycket kvar av Västerbotten om allt söder om Hemavan går bort... ;)

Calle

... Vill ha det till någonstans i området Vindelkroken - Dalavardo, men kan inte sätta platsen.

Jag får ge dig rätt då det verkligen ÄR en knepig gåta. Den här bron står någon halvkilometer nedströms den gamla vid Dalavardo. I bakgrunden syns en del av Ammarfjället.

Parentetiskt kan nämnas att den alltså i likhet med din och Henning K:s renstängsel i #14184 saknas på Lantmäteriets karta. Enligt denna broschyr från Länsstyrelsen Västerbotten https://www.lansstyrelsen.se/downlo...639343016/I Västerbottens natur 2017 webb.pdf s.16 så var bron färdigbyggd 2017. Intressant att se hur lång tid det tar innan kartan uppdateras.

Varsågod, nästa bild.

Bilagor

• Screenshot_20200423.jpg
    Screenshot_20200423.jpg
    28.8 KB · Visningar: 417
Jag som tyckte "gamla" bron var så välbyggd och stabil och tänkte att just den inte var ersatt utan det måste vara någon annan...

Länsstyrelsen borde ju ha rapporterat in den nya brons position för att få den på kartan.

Nåväl, här kommer nästa gåta. Ett gränsfall, men var?

Calle

Bilagor

• IMGF_247.jpg
    IMGF_247.jpg
    110.6 KB · Visningar: 429

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.