Gissa position

Strax öster om de tre broarna över Vuojatätno finns det några höga sandkullar som man vandrar över. I så fall skulle du stå norr om älven och fota. Uppenbarligen står du på en vältrampad led och stolpen misstänker jag är en parkgräns vilket gör min gissning felaktig. Å andra sidan passade inte stolpen in i min förra gissning heller. Vill gärna få det till Padjelanta pga det flacka landskapet.

Ett rejält steg närmare. Om du tar ett ungefär lika stort kliv till är du framme.

Hår har vi fortsatt några kilometer västerut och tittar bakåt igen, nu med kameran vriden lite mer åt höger.

Bilagor

• IMG_1845.jpg
    IMG_1845.jpg
    63.2 KB · Visningar: 344
Fina bilder, den senaste på Rautåive antar jag.

Här ser vi låga moln över vilken sjö?

Bilagor

• Foto0393.jpg
    Foto0393.jpg
    51.8 KB · Visningar: 319

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Då passar jag på med en bild på en fantastisk ravin. Vilken dal är det som avslutas så här dramatiskt?

Bilagor

• hgfjgfkmnbvmgf.jpg
    hgfjgfkmnbvmgf.jpg
    52.4 KB · Visningar: 602
Onekligen ett långskott då få besöker den, men det påminner om Trolldalen i västra Padjelanta....

/ Stefan

Ja, du är en av de få utsidingar som jag vet har varit där och gissningen är också helt riktig.

Efter att i många år velat gå dit så passade jag på nu mitt under sommarens högtryck. Jag gick in i Rago norrifrån, tittade in i Trolldalen och fortsatte söderut förbi Ragohytta och ut ur nationalparken över kammen vid Litlrago. Helt fantastisk tur, men jag skulle inte vilja göra den i dåligt väder...

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.