Gissa position

Var hittar vi den här stenen?

gpmw31.jpg

avslutad210712

Gäst
Har inte sett stenen vad jag vet. Har inte en aning om var den kan finnas. Däremot vet jag att norr om Hukejaure finns det en hel del stora stenbumlingar så jag gissar på det.

Har inte sett stenen vad jag vet. Har inte en aning om var den kan finnas. Däremot vet jag att norr om Hukejaure finns det en hel del stora stenbumlingar så jag gissar på det.

Nej, den stenen jag frågar efter ligger vid en annan sjö. Inom en dagstur från turens näst bästa vattenfallsdusch, ett fall som jag kallar Frippes Felfall:

gpmw33.jpg

Detta eftersom det inte alls är Frippes fall, eller ens i närheten, men det är Frippes "fel" att vi var där.

Duschen var näst bäst pga det var lite väl stort (fallhöjd och flöde) för att stå bevämt under, det dundrade på lite väl hårt i huvudet. Samt att det var lite svalt (men inte kallt), nästa vattenfall vi badade i var över 20 grader varmt.

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Då gissar jag att vi är vid utloppet av sjön som förut hade höjden 878 söder om Sulitelma. Där finns en sten som liknar den på din bild. I västra änden av sjön är stranden liknande den på din andra bild.

Då gissar jag att vi är vid utloppet av sjön som förut hade höjden 878 söder om Sulitelma. Där finns en sten som liknar den på din bild. I västra änden av sjön är stranden liknande den på din andra bild.

Ja, nu blev det 100% rätt! Stenen med omgivning ser ut som den är framsmält ur glaciären i förrgår. Och med en liten annan vinkling så ser man en oförglömlig isvägg mellan blocken (stenen i fråga är den i högerkant):

gpmw35.jpg

Ett par ledtrådar och själva turen var inspirerad av https://www.utsidan.se/cldoc/sinnliga-sulitelma-ett-underbart-misslyckande.htm - väldigt intressant att se hur mycket som har förändrats där på ett årtionde.

Både jag och Veronika var där i augusti 2016 (dock inte samtidigt) och fotade denna sten.
Det tog ett tag innan jag förstod...
Ny bild kommer strax.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.