Gissa position

Efter att ha sett den andra bilden och studerat fjällkartan och googlat lite kan jag komma fram med andra gissning: Pieljekaise?

( jag har själv aldrig besökt den svenska fjällvärlden söder om Kvikkjokk )

Lysande! Pieljekaise är alldeles rätt.
Utsikten från toppen är makalös: 360 graders vy, fjälltoppar å ena sidan, Arjeplogs stora sjöar på andra sidan.

Nästa bild!

Tack! Och så fortsätter jag med en annan utsiktstopp, den här gången utan utsikt (avsiktligt skärmad med moln) för att göra det lite svårare att gissa rätt. Var är vi denna gången?

Bilagor

• IMG_3502.jpg
    IMG_3502.jpg
    32.6 KB · Visningar: 374
Ja, det liknar visst lite Vierranvarri, men nej, där är det stenigare och mindre vegetation och den är 100 meter högre än toppen jag frågar efter. Här är bilden från tältplatsen varifrån vi gjorde en dagstur till den efterfrågade toppen, den kanske hjälper?

Bilagor

• IMG_3486.jpg
    IMG_3486.jpg
    42 KB · Visningar: 307

Aktuellt

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Ja, rätt svar!, visst är det Nåite, 1620 m, som anses vara en av de bättre utsiktstopparna i Sarek. Tyvärr såg vi bara moln därifrån även om vi tillbringade en hel timme på toppen. Jag tog en enda foto, som lyckligtvis fick en användning här i gissa position tråden :)

Då är det dags för en ny bild.

Jag tyckte också att det såg ut som Vierranvárri, möjligen var det lite för lite rösen. Det var såklart tältplatsen som avslöjade Nåite. :)

Här kommer en ny bildgåta - var ligger den här mäktiga tältplatsen?

Bilagor

• aaa.jpg
    aaa.jpg
    98.8 KB · Visningar: 531
Får det inte riktigt att stämma men känslan säger någonstans längs Dürlings led, innan man når kaffedalen.

Peter HP

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.