Gissa position

Rätt på samtliga med tillägget att vi även ser Stuor-Jiervasjåhka.
Tältet ställdes upp nära den gamla kåtaplats som finns i Láddevagges mynning, fin tältplats med gott om blåbär...

Så var det den litterära kopplingen:
Den äldre stavningen på sjön är Juronjaure, där ingår namnet Ronja.
Namnet blev populärt genom Astrid Lindgrens bok Ronja Rövardotter, även om det användes i Sverige redan före det.
Astrids man hade nån uppgift åt Kungliga Automobilklubben som rörde deras vägkartor och Astrid tog Ronjas namn från just Juronjaure*. Även andra personnamn i boken kommer från Arjeplogs kommun -
Labbas (sjö), Jutis (by), Pelje (fjället Pieljekaise), Tjegge (sjön Tjeggelvas). Även Västerbotten har dragit sitt strå till stacken med Fjosok (sjön Fjosoken), Joen (byn Joesjö), Borka (Borkan väster om Kittelfjäll) och Lill-Klippen (finns ett Klippen såväl i Tärnaby som Sorsele kommun).

* En variant är att Astrid Lindgren tog det från AniRONIArekåtan men som född arjeplogare anser jag förstås att det bara är elakt förtal...

Slut orientering - Swift tar befälet!
 
Tack för den litterära genomgången! Jag trodde möjligen att Jurun eller Jorunn var ett norskt eller isländskt kvinnonamn, och i så fall finns hon säkert med i någon fornnordisk saga.

Tyvärr är jag bortrest en del framöver och kan därför inte bevaka den här roliga och lärorika tråden på ett tag. Hoppas någon annan kan bidra med en bild - eller ska vi ta ett sommaruppehåll?

Hälsn Pelle
 
Lustig färgsättning - är det en målning eller resultatet av bildbehandling?

Men var är vi? Svårt så det räcker, tycker jag. För att locka fram en ledtråd gissar jag på Jämtland-Härjedalen någonstans.
 
Lustig färgsättning - är det en målning eller resultatet av bildbehandling?

Men var är vi? Svårt så det räcker, tycker jag. För att locka fram en ledtråd gissar jag på Jämtland-Härjedalen någonstans.

Det är Gáppetjåhkkå sett från Kungsleden till höger, inne i molnen. Bilden har troligtvis redigerats med ett HDR-program.

Stämmer bra, och när det är för mycket vatten för att vada finns en bro längre och ja bilden är en överdriven HDR tagit i början av September förra året.
 
Hej Niludde.....i vanliga fall är det den som gissar rätt på bilden, som får i "belöningen" att lägga upp en ny bild :)!
Men nu ligger din ute redan så...ska kolla kartan och se om jag kan komma på något.

ok sry..

Såg/läste inga regler, mitt fel.
Jag kan radera den utifall nån blir irriterad annars får ligga ute..

sry
 
Hej.

Jag tycker inte att du varken behöver radera eller be om ursäkt. Har den som löst frågan inte återkommit med en ny bild (efter själig tid - vad det nu är) sätter jag mitt hopp till att någon sätter fart på tråden igen.

En annan oskriven regel är att om det går trögt med gissandet att man ger ledtrådar, svåra i början men lättare eftersom. För närvarande sätter jag mitt hopp till just ledtrådar...

Mvh/Rickard
 
Hej.

Jag tycker inte att du varken behöver radera eller be om ursäkt. Har den som löst frågan inte återkommit med en ny bild (efter själig tid - vad det nu är) sätter jag mitt hopp till att någon sätter fart på tråden igen.

En annan oskriven regel är att om det går trögt med gissandet att man ger ledtrådar, svåra i början men lättare eftersom. För närvarande sätter jag mitt hopp till just ledtrådar...

Mvh/Rickard

OK..

Fotot är tagit grovt sett i ÖSÖ riktning.
Inte långt från denna plats (dagsmarsch) utspelades en tragedi 1951..
 
Kutjaure?

Hmmm, googlar man tragedi + fjällen + 1951 så framgår det att det skedde ett mord i Vaisaloukta det året.

Så jag slår till och gissar på att det är Kutjaure (eller Guvtjavrre som den nu heter) som vi ser framför oss på bilden...även om jag inte helt får ihop fjällen i bakgrunden med kartan.

/ Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.