Gissa position

Den här var svår men tack vare ledtrådarna tror jag nu att jag också kommit på svaret. Ska iväg just så jag väntar till ikväll med att avslöja svaret (om ingen annan hinner före...). Kan väl säga så mycket som att den här platsen har figurerat i den här tråden förr...

Nu ser jag var det är! Jag passerade ju där i somras. Det är lite irriterande när folk säger att dom vet var det är men ändå inte skriver det. Sjön är den östligaste av de två sjöarna söder om Gásak.

Nu ser jag var det är! Jag passerade ju där i somras. Det är lite irriterande när folk säger att dom vet var det är men ändå inte skriver det. Sjön är den östligaste av de två sjöarna söder om Gásak.

Helt rätt! Lite annan bildvinkel dock än tidigare bild som gör att bakgrund m.m. ser annorlunda ut. Apropå Guratjåhkkå så ser man däråt från den här höjden, dock framgår det bättre med kikare än på den här bilden ;)

Calle

Lustigt, men vi satt och pratade här hemma om just den sjön igår. Vid någon kommande vandring ska vi tälta vid sandstranden på dess östra sida. I fjol blev det bara en eftermiddagspaus där.
På nästa bild har jag en topp som vi passade på att gå upp på för 35 år sedan när vi passerade pasströskeln söder därom. Vad heter toppen?

Bilagor

• IMG_6669.jpg
    IMG_6669.jpg
    33.8 KB · Visningar: 422

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Tyckte från första början att sluttningen förgrunden såg ut som sluttningen från Njoatsosvágge upp mot Luohttoláhko. Tänkte då att topparna kunde vara Sáitáristjåhkkå m.fl. men det stämde inte till utseendet...

Men efter att nu ha kollat på kartan lite mer noggrannt så tror jag att det är samma sluttning men att det istället är Lulihatjåhkkå m.fl. som vi ser. Kanske är bilden tagen med teleobjektiv då man kan tycka att avstånden luras lite?

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.