Gissa position

avslutad210712

Gäst
Någon skall börja och jag får inte ihop det egentligen men två dagar från förra fotot (som jag såklart hade kunnat om jag hade varit in på Utsidan. Gick där så sent som i augusti i fjol) så gissar jag att bakgrunden är platån mellan Prinskullen och den spetsiga toppenär Vallespiken och i så fall fotat från sydväst. Förgrunden får jag i så fall inte ihop men nu är bollen i rullning i alla fall.

Det som irriterar är att bakgrunden känns välbekant men jag kan f*n inte placera den.
 
Någon skall börja och jag får inte ihop det egentligen men två dagar från förra fotot (som jag såklart hade kunnat om jag hade varit in på Utsidan. Gick där så sent som i augusti i fjol) så gissar jag att bakgrunden är platån mellan Prinskullen och den spetsiga toppenär Vallespiken och i så fall fotat från sydväst. Förgrunden får jag i så fall inte ihop men nu är bollen i rullning i alla fall.

Det som irriterar är att bakgrunden känns välbekant men jag kan f*n inte placera den.

Du fick inte ihop förgrunden och det förstår jag för gissningen var inte rätt. Du "gick två dagar" åt fel håll.

Calle
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Personligen vill jag få upp dig på Luohttolahko, men får inte heller ihop bakgrunden. Men eftersom det är också två dagsturer bort så får jag väl lägga in en gissning ändå. :)
 
Knepig bild, inte mycket att gå på om man inte känner igen den spetsiga toppen. Du är tydligen på ca tusen meters höjd. Konstigt med så lite vegetation i närområdet, är det en ledtråd, tro? Och varför ser vi ingen snö på högre nivåer? Augusti kanske, men ändå. Men om vi går västerut två dagsmarscher så kommer vi ju fram till området kring Sulitelma. Kan det vara rätt tänkt?
 
Knepig bild, inte mycket att gå på om man inte känner igen den spetsiga toppen. Du är tydligen på ca tusen meters höjd. Konstigt med så lite vegetation i närområdet, är det en ledtråd, tro? Och varför ser vi ingen snö på högre nivåer? Augusti kanske, men ändå. Men om vi går västerut två dagsmarscher så kommer vi ju fram till området kring Sulitelma. Kan det vara rätt tänkt?

Det är rätt tänkt.

Calle
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Kanske du är på väg till eller från Miehttjevágge och har plockat upp kameran strax sydost om dalgången. I så fall tittar vi mot nordost och ser Kaisekietj-tjåkkåh i förgrunden och toppen av Jiegnáffo som en spets mot himlen.
 
Rätt

Kanske du är på väg till eller från Miehttjevágge och har plockat upp kameran strax sydost om dalgången. I så fall tittar vi mot nordost och ser Kaisekietj-tjåkkåh i förgrunden och toppen av Jiegnáffo som en spets mot himlen.

Rätt slutsats Per! Dock får du korrigera lite åt SV eftersom det är Gásak i förgrunden och även på den första bilden. Men du är så nära man kan komma på denna steniga plats, helt rätt att jag var på väg från Miehttjevágge och fotoriktningen var också rätt. Dessutom hade du helt rätt slutsats i ditt förra inlägg, det var i augusti. Lite "överkurs", men bra slutledning.

Calle
 
Jag tycker inte mitt svar var rätt, borde inte förväxlat det lilla Gásakfjället med det jättelika massivet där bakom! Men jag har ofta svårt att förstå proportionerna i bilderna vi gissar på. Intressant att Jiegnáffo blir så spetsig i den här vinkeln, det tog lång tid innan jag förstod det. Hursomhelst en intressant gåta!

Ny bild - var skummar det så här friskt?
 

Bilagor

  • Fjällen 2014 024.jpg
    Fjällen 2014 024.jpg
    52.9 KB · Visningar: 427
Jag tycker inte mitt svar var rätt, borde inte förväxlat det lilla Gásakfjället med det jättelika massivet där bakom! Men jag har ofta svårt att förstå proportionerna i bilderna vi gissar på. Intressant att Jiegnáffo blir så spetsig i den här vinkeln, det tog lång tid innan jag förstod det. Hursomhelst en intressant gåta!

Ny bild - var skummar det så här friskt?

Du hade ju hamnat på rätt plats och det hade varit lite för petimeteraktigt tyckte jag att kräva en justering när du hade satt 80% rätt. Mycket riktigt spelar proportionerna ett spratt.
Glömde att kommentera bakgrunden. Det är Kaisekietj-tjåkkåh som vi ser en del av samt en topp av Jiegnáffo som skymtar emellan. Du hade ju dem, men kanske i en annan ordning då.
Men det var en imponerande slutledning där även augusti var klockren!

Passar på den här bilden så länge.

Calle
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.