Gissa position

Knepig bild, inte mycket att gå på om man inte känner igen den spetsiga toppen. Du är tydligen på ca tusen meters höjd. Konstigt med så lite vegetation i närområdet, är det en ledtråd, tro? Och varför ser vi ingen snö på högre nivåer? Augusti kanske, men ändå. Men om vi går västerut två dagsmarscher så kommer vi ju fram till området kring Sulitelma. Kan det vara rätt tänkt?

Det är rätt tänkt.

Calle
 
Kanske du är på väg till eller från Miehttjevágge och har plockat upp kameran strax sydost om dalgången. I så fall tittar vi mot nordost och ser Kaisekietj-tjåkkåh i förgrunden och toppen av Jiegnáffo som en spets mot himlen.
 
Rätt

Kanske du är på väg till eller från Miehttjevágge och har plockat upp kameran strax sydost om dalgången. I så fall tittar vi mot nordost och ser Kaisekietj-tjåkkåh i förgrunden och toppen av Jiegnáffo som en spets mot himlen.

Rätt slutsats Per! Dock får du korrigera lite åt SV eftersom det är Gásak i förgrunden och även på den första bilden. Men du är så nära man kan komma på denna steniga plats, helt rätt att jag var på väg från Miehttjevágge och fotoriktningen var också rätt. Dessutom hade du helt rätt slutsats i ditt förra inlägg, det var i augusti. Lite "överkurs", men bra slutledning.

Calle
 
Jag tycker inte mitt svar var rätt, borde inte förväxlat det lilla Gásakfjället med det jättelika massivet där bakom! Men jag har ofta svårt att förstå proportionerna i bilderna vi gissar på. Intressant att Jiegnáffo blir så spetsig i den här vinkeln, det tog lång tid innan jag förstod det. Hursomhelst en intressant gåta!

Ny bild - var skummar det så här friskt?
 

Bilagor

  • Fjällen 2014 024.jpg
    Fjällen 2014 024.jpg
    52.9 KB · Visningar: 297
Jag tycker inte mitt svar var rätt, borde inte förväxlat det lilla Gásakfjället med det jättelika massivet där bakom! Men jag har ofta svårt att förstå proportionerna i bilderna vi gissar på. Intressant att Jiegnáffo blir så spetsig i den här vinkeln, det tog lång tid innan jag förstod det. Hursomhelst en intressant gåta!

Ny bild - var skummar det så här friskt?

Du hade ju hamnat på rätt plats och det hade varit lite för petimeteraktigt tyckte jag att kräva en justering när du hade satt 80% rätt. Mycket riktigt spelar proportionerna ett spratt.
Glömde att kommentera bakgrunden. Det är Kaisekietj-tjåkkåh som vi ser en del av samt en topp av Jiegnáffo som skymtar emellan. Du hade ju dem, men kanske i en annan ordning då.
Men det var en imponerande slutledning där även augusti var klockren!

Passar på den här bilden så länge.

Calle
 
Det var trögt med gissningar. Jag skulle gissa att det här fallet finns i södra Lappland.

På den gissningen lägger jag en mer precis gissning: Syterbäcken en bit uppströms E12.

Tyvärr var det lite för många år sedan jag gick där själv, så jag har ingen digital referensbild att jämföra med, och minnet är som det är. Men vattenmängden och klippigheten borde stämma rätt bra iaf. :)
 
På den gissningen lägger jag en mer precis gissning: Syterbäcken en bit uppströms E12.

Tyvärr var det lite för många år sedan jag gick där själv, så jag har ingen digital referensbild att jämföra med, och minnet är som det är. Men vattenmängden och klippigheten borde stämma rätt bra iaf. :)

Där har jag aldrig gått, men jag kan tänka mig att det liknar detta. Men nej, det är betydligt enklare än så.............
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.