Gissa position

Det var trögt med gissningar. Jag skulle gissa att det här fallet finns i södra Lappland.

På den gissningen lägger jag en mer precis gissning: Syterbäcken en bit uppströms E12.

Tyvärr var det lite för många år sedan jag gick där själv, så jag har ingen digital referensbild att jämföra med, och minnet är som det är. Men vattenmängden och klippigheten borde stämma rätt bra iaf. :)

På den gissningen lägger jag en mer precis gissning: Syterbäcken en bit uppströms E12.

Tyvärr var det lite för många år sedan jag gick där själv, så jag har ingen digital referensbild att jämföra med, och minnet är som det är. Men vattenmängden och klippigheten borde stämma rätt bra iaf. :)

Där har jag aldrig gått, men jag kan tänka mig att det liknar detta. Men nej, det är betydligt enklare än så.............

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Ok, varifrån kommer det här vattnet då?

gp04-crop.jpg

Den lilla jokken som rinner in från norr i sjön 1078 ovanför Nallo? Det där lilla gröna deltat ser bekant ut.....

Det är en bra bit därifrån - jag märkte i efterhand att jag faktiskt kan fråga efter namnet på jokken, det står på min fjällkarta.

Och för den som inte såg det så är horisonten rätt hårt beskuren, en obeskuren bild blir nog en lämplig ledtråd #2 om gåtan står sig till imorgon. Då borde det bli en fråga i mer rimlig svårighetsgrad, men ibland så kommer ju omedelbara svar på helt omöjliga bilder, så jag tänkte börja på den nivån. :)

Ok, varifrån kommer det här vattnet då?

Visa bilaga 18523

Hej!

Det verkar som att vi befinner oss på en hylla på cirka 900 till 1000 möh. Allra längst bort i bild skymtar ett meandrande vattendrag, på andra sidan en ganska vid flack dalgång som ser ut att ligga ovanför trädgränsen. Ljus och skuggor ger en kompassriktning på ungefär SO.

Så med alla dessa pusselbitar på bordet gissar jag att vi befinner oss på (typ) Tjågnåris och blickar ut över övre Rapadalen.

Eller så är vi nån helt annan stans. :)

Häpp / Filiokus

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.