Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag får erkänna att jag hade förträngt det faktum att det finns ett fint vattenfall som rinner ner från Reaiddáčohkka. Här finns några bilder från en som gick upp till vattenfallet: http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=51706&set=
Jag har i alla fall planerat att ännu en gång gå upp på Palkastak och Niibbaš inom en nära framtid (vid en tid då topparna förhoppningsvis är optimalt belysta), och då från Njunni istället för nedanför Várdu som det blev senast (den gången flyttade jag dessutom tältplatsen med 4 km innan jag kunde påbörja turen). Sedan får man studera den där kraterliknande nischkanjonen på närmare håll.
Det finns annars ett liknande vattenfall på nordsidan av Guodekčohkka, i Stállegorsa, som är nästan som en kopia.
Jag fick en bild där man i alla fall kan se klippväggen på kraternischen.
Får några vibbar av Ammarfjället där borta i fjärran. Men om jag fått till vinkeln från fotoplatsen vet jag inte, men jag gissar på att du var i Jireskalet?
Visst är vi vid Jireskalet, imponerande! Exakt position (för vattenfallet) är: 66°0'59.70"N, 15°20'15.27"E. Ett vackert område men som för mig är fyllt av vemod eftersom en god vän fick hjärtstopp alldeles i närheten en gång på en fjälltur för 17 år sedan.
Ny bild!
Tillägg:Tack även till Nuukeer för bra bild på sluttningen vid vattenfallet (#7570). Lär passera där på en framtida tur...
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer