Gissa position

Jag gissar på Gaskasvagge 1404.

Knappt att jag trodde det var möjligt, men nu prickade du nog in en dal som är både stenigare, smalare, brantare och allmänt ogästvänligare än min dal. Jag är inte helt säker dock, eftersom jag aldrig gått vare sig huvuddalen Gaskasvagge eller 1404-grenen.

En av våra bloggare här på Utsidan gjorde vissa jämförelser av min dal och Gaskasvagge sida vid sida för inte så länge sedan.
 

Nu var vi ända framme!

Trevligt att se dig i tråden igen Anders. Jag trodde att du isolerat dig i någon fiskebod ute på Gutland för obestämd framtid, men det är väl svårt att hålla sig härifrån... :)

Jag såg också att Fowwe i sitt blogginlägg om Lullihavagge härom dagen faktiskt har med nästan samma bild fast med lite mindre tryckande molnbas.
 
Ja, så kan man även säga ja..Det blir lite för mycket turister på ön på sommarn så jag styr kosan till stan i stället..för att sedan liksom flyttfåglarna flyga mot midnattsolen i norr.

Hur som helst..Nu ska det bli en svår bild i stället..

Här en glaciär,eller snarare nederdelen av den.
Var ligger den?. Det är det som är frågan här!
 

Bilagor

  • glaciär KT.jpg
    glaciär KT.jpg
    54.1 KB · Visningar: 502
Har inte alla den bilden i sitt fotoalbum?

Glaciären ligger upp mot toppen av Gállaktjåhkkå.
 

Bilagor

  • fghjk.jpg
    fghjk.jpg
    27.7 KB · Visningar: 464
Gör ett nytt försök.:)
(Kom nu inte och säg...)

Nä, det där var svårare...

Den förra bilden är faktiskt du i stor del skyldig till. Jag valde att gå den vägen efter att ha läst ditt blogginlägg om området för några år sedan. Den gamla renflyttningsleden ser man tydliga spår av i landskapet här och där, och ännu mer i området 'bakom' Nieras. Jag hade dessutom turen att träffa en gammal renskötare i Sitasjaurestugan som, efter att jag redogjort för mitt vägval dit och ställt lite frågor om det, satt och berättade i ett par timmar om vilka vägar rajderna gick under hans uppväxt och hur han gick till fots kors och tvärs över fjällen på ett sätt som nästan är svårt att relatera till idag.
 
Men Claes då...:)
Det är ingen direkt platsförflyttning mellan: "bild #7444" och "bild# 7446", mer än att det ena är åt andra hållet, och den andra är bakåt. Då är det ju samma plats mer eller mindre förstår du.
Inte direkt en ny gåta utan en utvidging av positionen.

På så sätt blir det ju lite mer spännande. Ja, kalla det gärna lite 'wild &crazy'. Men det är en ledtråd faktiskt till samma plats..och den platsen knep ju Pär då han ju gissade på Kallaktjåkkås glaciärnish...och det var ju otroligt att han hade i princip samma anblick på sitt fotografi som jag lade ut. Där ser man ju hur blick för landskap kan stämma överens för flera personer...och det är väl bara kul.

Naturligtvis är det den person som 'gissar rätt' som brukligt lägger upp ny bild, så det är väl väldigt bra då Claes att du alltid hänger med och påpekar det.

Så visst är det Pär som ska lägga ut ny bild. Men jag tror knappast han nu har samma kopia på den vyn över Rajvotjåkkå som jag kontrade med..Där hann jag nog före..

För handlar det inte om det? Att hinna fram i tid att gissa. Fjällen finns ju kvar ändå.

Hur smarta vi än är är nog fjällen smartare. Dom ser ju alltid olika ut.
 
Att det var Rajvotjåkkå missade jag helt. Mina bilder på det berget är från en helt annan vinkel - möjligtvis på grund av att jag gick västerut då jag passerade och man tenderar ju att ta in mer av det som dyker upp framåt snarare än det som försvinner bakåt även om man ser sig om då och då.

Här kommer en liten utsiktsbild:
 

Bilagor

  • kfjhfgjhfgj.jpg
    kfjhfgjhfgj.jpg
    22.2 KB · Visningar: 490
Säkert en gissning som är både 'vild och galen', men.. Är du inte någonstans vid Kaitumfjällen?

Det som syns till vänster är Sitasjaure med Alitoaivi's skymda sluttning,lilla smala fjordlika Mattajaure i mitten, och i fonden långt i fjärran Kåbtåjaure med Paurofjället i Norge?

Jag kör på det!
 
Säkert en gissning som är både 'vild och galen', men.. Är du inte någonstans vid Kaitumfjällen?

Det som syns till vänster är Sitasjaure med Alitoaivi's skymda sluttning,lilla smala fjordlika Mattajaure i mitten, och i fonden långt i fjärran Kåbtåjaure med Paurofjället i Norge?

Jag kör på det!

Det gör du rätt i - allt stämmer till punkt och pricka!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.