Gissa position

Men Claes då...:)
Det är ingen direkt platsförflyttning mellan: "bild #7444" och "bild# 7446", mer än att det ena är åt andra hållet, och den andra är bakåt. Då är det ju samma plats mer eller mindre förstår du.
Inte direkt en ny gåta utan en utvidging av positionen.

På så sätt blir det ju lite mer spännande. Ja, kalla det gärna lite 'wild &crazy'. Men det är en ledtråd faktiskt till samma plats..och den platsen knep ju Pär då han ju gissade på Kallaktjåkkås glaciärnish...och det var ju otroligt att han hade i princip samma anblick på sitt fotografi som jag lade ut. Där ser man ju hur blick för landskap kan stämma överens för flera personer...och det är väl bara kul.

Naturligtvis är det den person som 'gissar rätt' som brukligt lägger upp ny bild, så det är väl väldigt bra då Claes att du alltid hänger med och påpekar det.

Så visst är det Pär som ska lägga ut ny bild. Men jag tror knappast han nu har samma kopia på den vyn över Rajvotjåkkå som jag kontrade med..Där hann jag nog före..

För handlar det inte om det? Att hinna fram i tid att gissa. Fjällen finns ju kvar ändå.

Hur smarta vi än är är nog fjällen smartare. Dom ser ju alltid olika ut.

Att det var Rajvotjåkkå missade jag helt. Mina bilder på det berget är från en helt annan vinkel - möjligtvis på grund av att jag gick västerut då jag passerade och man tenderar ju att ta in mer av det som dyker upp framåt snarare än det som försvinner bakåt även om man ser sig om då och då.

Här kommer en liten utsiktsbild:

Bilagor

• kfjhfgjhfgj.jpg
    kfjhfgjhfgj.jpg
    22.2 KB · Visningar: 574
Säkert en gissning som är både 'vild och galen', men.. Är du inte någonstans vid Kaitumfjällen?

Det som syns till vänster är Sitasjaure med Alitoaivi's skymda sluttning,lilla smala fjordlika Mattajaure i mitten, och i fonden långt i fjärran Kåbtåjaure med Paurofjället i Norge?

Jag kör på det!

Säkert en gissning som är både 'vild och galen', men.. Är du inte någonstans vid Kaitumfjällen?

Det som syns till vänster är Sitasjaure med Alitoaivi's skymda sluttning,lilla smala fjordlika Mattajaure i mitten, och i fonden långt i fjärran Kåbtåjaure med Paurofjället i Norge?

Jag kör på det!

Det gör du rätt i - allt stämmer till punkt och pricka!

Som en solig midsommarhälsning till alla läsare här blir det nu ett mäktigt fjäll att gissa på, nämligen detta ståtliga.

Bilagor

• F1000021 (2).jpg
    F1000021 (2).jpg
    24.4 KB · Visningar: 596

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Det där är ju Jiegnatjåhkkå tillsammans med grannen på vänster vilken tillhör Ryggåsbergsmassivet, är belägen 1850 meter över havet och - enligt Grundsten - är en av flertalet Sarektoppar som inte låter sig erövras utan att bestigaren besitter rigorösa klätterkunskaper.

Fotoplatsen är belägen någon mil västerut, gissningsvis vid en sjö i Padjelanta.

Jag bjuder gärna på en bild.
Var står tältet och vad heter fjället i bakgrunden?

Bilagor

• GPliten.jpg
    GPliten.jpg
    33.6 KB · Visningar: 508

avslutad210712

Gäst
Tältet står i Ruotesvagge och fjället i bakgrunden är Niak

Troligen helt åt fanders men någon måste gissa först :)

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.