Gissa position

Var återfinns denna trevliga tältplats?

gp173.jpg

(Gissa fort, för jag åker till fjälls om två timmar... ;) )

Svårt, alltså?

Bilden är tagen rakt västerut och platsen ligger mellan två nationalparker, men betydligt närmare den ena.

Svårt, alltså?

Bilden är tagen rakt västerut och platsen ligger mellan två nationalparker, men betydligt närmare den ena.

Från svårt till lätt...

Någonstans strax söder om Vadvetjåkka nationalpark. Den andra parken är då Abisko. Toppen därborta till vänster är Vássečohkka.

Nu gick det undan. :)

Mer exakt heter området Bearpmit och är en del av det större gruvområdet Lulip Guokkil. Finns många gamla spår där. Ungefärlig position: 68°28'18"N, 18°25'53"E.

Det finns ju inte så många nationalparker att välja på som ligger nära varandra utan att sitta ihop, så från att jag inte hade en endaste aning så blev det plötsligt rätt enkelt :)

Här kommer ännu en bild på vår långa resa genom den svenska fjällvärlden:

Bilagor

• flod.jpg
    flod.jpg
    43.2 KB · Visningar: 335
Läckert foto! Slutet av juni kanske? Ett rejält vattendrag i björkskogens övre del med måttliga fjäll i fonden. Kan ju vara lite varsomhelst, men jag gissar på Laisälven i höjd med Laisstugan, trots att jag aldrig varit där.

Hälsn Pelle

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Läckert foto! Slutet av juni kanske? Ett rejält vattendrag i björkskogens övre del med måttliga fjäll i fonden. Kan ju vara lite varsomhelst, men jag gissar på Laisälven i höjd med Laisstugan, trots att jag aldrig varit där.

Hälsn Pelle

Ja, det där var en av de där fantastiskt fina vandringsdagarna som man får då och då. Strålande väder och underbar utsikt innan jag kom ner i björkskogen. Strax innan jag kom fram till fotoplatsen så träffade jag ett gäng fiskare från Finland som hyrt en båt och skulle vara ute några dagar. De var dock något överförfriskade, så jag lämnade dem rätt snart och fortsatte vandringen. Jag har dock aldrig varit i närheten av Laisälven, så bilden är tagen en bra bit därifrån.

Blir inte klok på den här bilden, men du har gett bra ledtrådar - fiskare som hyrt båt, överförfriskade. Då är man säkert inte långt från väg såtillvida de inte kommit med helikopter. Båda alternativen finns dock kring Ritsem-Stora sjöfallet. Gissar på det området så kanske vi får mer ledtrådar ;)

Calle

Blir inte klok på den här bilden, men du har gett bra ledtrådar - fiskare som hyrt båt, överförfriskade. Då är man säkert inte långt från väg såtillvida de inte kommit med helikopter. Båda alternativen finns dock kring Ritsem-Stora sjöfallet. Gissar på det området så kanske vi får mer ledtrådar ;)

Calle

Allt du skriver stämmer bra, så nu är det bara frågan om var i det här området jag är.

Jag vågar inte lägga ut fler bilder från platsen för då blir blir det trivialt. Särskilt om man tittar bakom björkskogen lite åt vänster.

En mindre vandringsled nära Ritsem eller Stora sjöfallet, måste nästan betyda gränsleden och bron vid Ubmasjåhkå och finnarna åker runt på Akkajaure.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.