Gissa position

Vilket vatten är det vi ser nedanför i dalen?
Lycka till ///Claes
Var den så svår?... Här kommer en lite utzoomad vesion.

quiz50b.jpg

Detta har definitivt med både skog och stora vatten att göra...

Någon kan väl kanske börja gissa så att vi kommer någonstans!

///Claes

Någon kan väl kanske börja gissa så att vi kommer någonstans!

Jag kan börja. Första blicken på bilden gav Vuolimus Gorsajavri, vid andra kollen tyckte jag att det var för mycket vatten i utloppet för att stämma och att fjällsluttningen är för flack. Men jag kommer inte på något bättre så det får bli min gissning, kan ju vara värd en ledtråd ;)

Calle

Jag kan börja. Första blicken på bilden gav Vuolimus Gorsajavri, vid andra kollen tyckte jag att det var för mycket vatten i utloppet för att stämma och att fjällsluttningen är för flack. Men jag kommer inte på något bättre så det får bli min gissning, kan ju vara värd en ledtråd ;) Calle
Inte illa, men inte heller rätt. Vi är dock hyfsat i rätt område och det finns minst två anknytningar med det som visas på min bild.
Ledtråd levererad! ///Claes

Skogen vid det stora vattnet - kopplade inte riktigt dina ledtrådar vid första försöket. Men nu tror jag att jag är med på dina tankebanor. Abeskojavri

Calle

Skogen vid det stora vattnet - kopplade inte riktigt dina ledtrådar vid första försöket. Men nu tror jag att jag är med på dina tankebanor. AbeskojavriCalle
Jomenvisst! Så är det. Och de två anknytningarna är dels att jag är på väg upp i passet över till Gorsa och dels naturligtvis att vattnet från båda sjöarna möts närmare Abisko.
Trodde nog att bilden skulle ställa till lite problem eftersom jag kommit upp så pass långt på sluttningen att västra stranden dåldes och sjön såg smalare ut än den är.
///Claes

Ny bild Calle?

Stämmer helt, fick intrycket att sjön var mycket smalare än den är. Men det ska vara klurigt.

Här kommer nästa gåta. Samma tema- vad heter vattendraget?

Calle

Bilagor

• IMGF_116.jpg
    IMGF_116.jpg
    49.6 KB · Visningar: 471

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Ibland verkar det som om man ska gå på första intrycket, magkänslan, utan att fundera så mycket.

Jag tror vi ser Sårjåsjåhkå från en plats strax nedanför stugan. Och i så fall Jiegnaffo i fonden.

Hälsn Pelle

Rätt

Ibland verkar det som om man ska gå på första intrycket, magkänslan, utan att fundera så mycket.

Jag tror vi ser Sårjåsjåhkå från en plats strax nedanför stugan. Och i så fall Jiegnaffo i fonden.

Hälsn Pelle

Din magkänsla är väldigt bra, helt rätt svar! Hade tänkt att zooma ut om det skulle behövas, men visar hela bilden ändå.

Calle

Bilagor

• IMGF_117.jpg
    IMGF_117.jpg
    82.3 KB · Visningar: 434
Vilken läcker färg på vattnet!

Två månader kvar till nästan tur, då jag får nya bilder. Nu hoppas jag någon annan kan bidra.

Hälsn Pelle

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.