Gissa position

Skulle det kunna vara i Sarektjåkkamassivet med Svarta Spetsen (1820)?

Thure

... Sarek! Thure har nu fört in oss på rätt kartblad, och här kommer en ny bild, något till höger om den förra. För de som undrar så handlar det varken om fågel eller fisk.
 

Bilagor

  • Gissa 2.jpg
    Gissa 2.jpg
    62.2 KB · Visningar: 407
Du står i närheten av Bierikvárásj och tittar söder ut mot Ähpár och glaciären Bierikjiegna och har (varken fågel eller fisk utan...) Mellantoppen bakom glaciären.

Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen

Rätt!

Men "synd" att jag inte hann presentera fler ledtrådar. Hade i pipen att topparna på bilden kan associeras med 1:a världskriget (1914, Ähpartjåkkå), franska revolutionen (1789, Bierikpakte), Royal Albert Hall (invigdes 1871, namnlösa toppen norr om Ähpartjåkkå) och eventuellt även ett kungabröllop (Erik Segersäll gifte sig troligtvis 990, Bierikvarasj).

Bra jobbat, Claes! Nu vänder vi väl åter till nordligare trakter, eller?

/ F
 

Bilagor

  • Gissa 4.jpg
    Gissa 4.jpg
    45.8 KB · Visningar: 387
"Synd" att jag inte hann presentera fler ledtrådar. / F
Ska försöka hålla mig nästa gång så att du får använda alla (men du får säja till när dom är slut så jag vet ;) )
Lyckades få med Bierikjiegna i kanten på en bild när jag gick förbi i höstas...
mellantoppen.jpg


Nu vänder vi väl åter till nordligare trakter, eller?

Nordligare, östligare, sydligare, eller västligare... det avslöjar jag inte!
Men ny bild kommer här:
quiz49.jpg
Jaha... var är vi nu och vad är det vi ser som gömmer sig lite i molnen?

Lycka till ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
 
Vi har förflyttat oss söderut, betyder det riktning söderut eller bara en något sydligare breddgrad, tro? Och vattnet rinner mot nordväst! Finns inte många sådana vattendrag, i synnerhet inte i kombination med de höga fjällen bakom. Och den karga vegetationen indikerar väl att vi är högt uppe, typ tusen meter?

Dina ledtrådar stämmer hyfsat bra på Syterskalet, även om jag minns terrängen som grönare. Vi ser i så fall den norra sidan med N Sytertoppen någonstans i molnen.

Hälsn Pelle
 
Jag tror tvärtom att den sydliga förflyttningen är väldigt kort och att vi är kvar vid Ähpár, närmare bestämt i Basstavágge. Vattendraget är Alep Basstajåhkå och det molngömda är, skulle jag tro, Nilas kam och Mellantoppen.
 
Dina ledtrådar stämmer hyfsat bra på Syterskalet, även om jag minns terrängen som grönare. Vi ser i så fall den norra sidan med N Sytertoppen någonstans i molnen.
Hälsn Pelle
Nix! inte Syterskalet.
Jag har inte varit där men kikat på några bilder och kan hålla med om att det liknar platsen.

Vi är inte fullt så långt söderut! En av topparna har en hårfin skillnad mot Nils.

///Claes
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.