Gissa position

"Synd" att jag inte hann presentera fler ledtrådar. / F
Ska försöka hålla mig nästa gång så att du får använda alla (men du får säja till när dom är slut så jag vet ;) )
Lyckades få med Bierikjiegna i kanten på en bild när jag gick förbi i höstas...
mellantoppen.jpg

Nu vänder vi väl åter till nordligare trakter, eller?

Nordligare, östligare, sydligare, eller västligare... det avslöjar jag inte!
Men ny bild kommer här:
quiz49.jpg
Jaha... var är vi nu och vad är det vi ser som gömmer sig lite i molnen?

Lycka till ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen

Vi har förflyttat oss söderut, betyder det riktning söderut eller bara en något sydligare breddgrad, tro? Och vattnet rinner mot nordväst! Finns inte många sådana vattendrag, i synnerhet inte i kombination med de höga fjällen bakom. Och den karga vegetationen indikerar väl att vi är högt uppe, typ tusen meter?

Dina ledtrådar stämmer hyfsat bra på Syterskalet, även om jag minns terrängen som grönare. Vi ser i så fall den norra sidan med N Sytertoppen någonstans i molnen.

Hälsn Pelle

Jag tror tvärtom att den sydliga förflyttningen är väldigt kort och att vi är kvar vid Ähpár, närmare bestämt i Basstavágge. Vattendraget är Alep Basstajåhkå och det molngömda är, skulle jag tro, Nilas kam och Mellantoppen.

Dina ledtrådar stämmer hyfsat bra på Syterskalet, även om jag minns terrängen som grönare. Vi ser i så fall den norra sidan med N Sytertoppen någonstans i molnen.
Hälsn Pelle
Nix! inte Syterskalet.
Jag har inte varit där men kikat på några bilder och kan hålla med om att det liknar platsen.

Vi är inte fullt så långt söderut! En av topparna har en hårfin skillnad mot Nils.

///Claes

Jag tror tvärtom att den sydliga förflyttningen är väldigt kort och att vi är kvar vid Ähpár, närmare bestämt i Basstavágge. Vattendraget är Alep Basstajåhkå och det molngömda är, skulle jag tro, Nilas kam och Mellantoppen.
Sorry Kalle! :( Jag missade att du svarat medans jag filade på svaret till Per.

Du har så rätt! Samma motiv fast från andra hållet. (Tänkte att det skulle passa med en liten slamkrypare)

Visst var de en klurig ledtråd i alla fall "hårfin skillnad mot Nils" = Nilas kam.
Och så får jag ju säga som Filip: Men "synd" att jag inte hann presentera fler ledtrådar.
Nästa ledtråd hade blivit: "För de som undrar så handlar det varken om fågel eller fisk." ;)

Stafettpinnen är din Kalle!

///Claes

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Söderut, skrev Claes, jojo. Den fällan klev jag rakt i förstås. Ändå borde man väl sett varningslampan blinka när han räknade upp alla väderstrecken! Någon mer som blev lurad?

Frågan är om Kalle är lika klurig och ger en ledtråd när han skriver att bilden är svår (?). Men jag fattar inget den här gången heller.

För att börja gissningarna tror jag att du står med ryggen mot Storulvåns fjällstation och att vi ser Ånnsjön längst bort.

Hälsn Pelle

Nej, det är en god(!) ;) bit därifrån.

Tidigare bilders ledtrådar har alltså gjort gällande att det varken handlar om fågel eller fisk. Det gäller inte denna gång.

Nej, det är en god(!) ;) bit därifrån.

Tidigare bilders ledtrådar har alltså gjort gällande att det varken handlar om fågel eller fisk. Det gäller inte denna gång.
Slingrande vatten som detta har jag sett en gång... Alltså... jag får Padjelatavibbar av den här bilden. Kan det vara Vastenjávrre som glittrer i fjärran med Svártinjunjer under molnen? och Låddejåhkås nedre lopp vi ser. I så fall gissar jag att du står vid Låddejåkkåstugan och att det är den du har bakom ryggen.

ladde.jpg
En bild på samma vindlingar (tror jag) fast fotade från sluttningen söder om bron.

MVH ///Claes

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.