Gissa position

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Jag startar gissningen för att få lite ledtrådar.
Ett småkuperat landskap som troligen inte bara hyser en "pöl". Dessutom bör den här ha ett namn. Eftersom jag tror vi är kvar på samma breddgrader som de två senaste bildgåtorna gissar jag på Erkkejávri, NV om Rovvidievva.

Calle

Jag startar gissningen för att få lite ledtrådar.
Ett småkuperat landskap som troligen inte bara hyser en "pöl". Dessutom bör den här ha ett namn. Eftersom jag tror vi är kvar på samma breddgrader som de två senaste bildgåtorna gissar jag på Erkkejávri, NV om Rovvidievva.

Calle

Nej, jag tror att du är hela tre km fel med den där gissningen :)

Jag tycker det ser ut mer som Eahpárusluoppal (sista sjön i Hoiganvággi).

/Pär

Den uppmärksamme kan se ett litet rött hus i högerkanten på bilden. Det är nog ingen renvaktarstuga men kanske ett dass eller någon annan liten bod. Trots att jag noterat detta hade jag inte en susning. Bra jobbat!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips