Gissa position

Var är vi någonstans på denna bilden?

Det är kanske dags för en hjälp på vägen. Bilden föreställer en liten rundad bergskulle invid ett litet vattendrag. Kan vara var som helst egentligen, allt från en bergknalle i Hälsingland till ett fjällnara skogsfjäll i Sjaunja.

Men faktum är att detta är känd terräng för fjällfolk: många passerar här, på väg till mer dramatiska geomorfologiska uttryck.

Rent gæt, jeg har ikke selv været der endnu, men udfra dit tips så måske et sted på strækningen mellem Kebnekaise og Nikkaluokta ?

Fortsat god weekend

Med Venlig Hilsen
Lars Hedegaard Larsen

Du står alltså vid någon av Dáhtá-sjöarna på väg upp mot Pårek? Eller möjligen längs Kungsleden. Jag gissar på Unna Dáhtá!

Hälsn Pelle

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Du står alltså vid någon av Dáhtá-sjöarna på väg upp mot Pårek? Eller möjligen längs Kungsleden. Jag gissar på Unna Dáhtá!

Hälsn Pelle

Så rätt som det kan bli. Kungsleden vid östra änden av Stuor Dáhtá är det helt korrekta svaret. Vi ser Oarjep Sjabbtjákkvárre heter bergsknallen (784 möh).

Ny bild?

"Dramatiska geomorfologiska uttryck" tolkade jag felaktigt som Bårddemassivet och gissade därför på Unna D, men uttrycket kan ju lika gärna gälla Aktse med Rapadalen eller något annat.

Det gäller alltså att hoppa in i rätt ögonblick, när andra har gjort grovjobbet!

Hoppas någon har en spännande bild att visa!

Hälsn Pelle

"Dramatiska geomorfologiska uttryck" tolkade jag felaktigt som Bårddemassivet och gissade därför på Unna D, men uttrycket kan ju lika gärna gälla Aktse med Rapadalen eller något annat.

Det gäller alltså att hoppa in i rätt ögonblick, när andra har gjort grovjobbet!

Hoppas någon har en spännande bild att visa!

Hälsn Pelle

Det var nog Aktse och Rapadalen jag tänkte på, men, som du säger, det är överförbart även på Pårtemassivet, eller Tarradalen och Kebnekaisemassivet, som andras tankar fördes till.

Det blev ett onödigt långt avbrott i tråden, här kommer en ny bild.
Vem känner igen denna plats?

Bilagor

• 2014 001.jpg
    2014 001.jpg
    47.5 KB · Visningar: 523
Det är kanske dags att visa lite mer av omgivningen så att vi kommer vidare.

/Hans

Bilagor

• 2014 002.jpg
    2014 002.jpg
    73.5 KB · Visningar: 432
Det där är ju Alip Vealevárri, så du är på väg ner ut ur Šiellavággi längs Alip Hoŋggánjira.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.