Gissa position

Jag kände igen mig på din sista bild, men även dessförinnan fick vi frikostiga ledtrådar. Fjällets höjd, Norrbotten och fotat från en led. Fullt tillräckligt för att lösa gåtan om man tar sig några minuter, men tyvärr verkar de flesta ha annat för sig. Synd, tycker jag, för det här är både lärorikt och underhållande! Tack för denna gåtan, Calle!

Tyvärr har jag inga vettiga bilder kvar, hoppas att någon annan kan bistå!

Hälsn Pelle

Tyvärr har jag inga vettiga bilder kvar, hoppas att någon annan kan bistå!

Hälsn Pelle

Jag kan bidra med en bild. Jag tror dessutom att jag har en eller annan korrekt gissning från tidigare som jag inte följt upp med en bild.

Vart är dessa tjommar på väg och vad ser vi i bakgrunden?

9492.jpg

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Artfjället med Snjåhka i bakgrunden?

Nej, inte det heller. Jag förstår att dina tankar leddes mot ett område med kalkrik berggrund. Det är rätt. Detta är ett annat sånt område.

Väl uppe på toppen (innan dimman drog in) hann vi få en glimt av denna sjö. På denna bild blickar vi åt väst. I den förra bilden blickade kameran mer eller mindre rakt söderut.

9532431226_a5154ce310_o.jpg

Hmm, frågan är om bilden är tagen från Jiegnaffonjiegna och toppen 1836. Sjön är då Sårjåsjaure.

Så korrekt som det kan bli. Den första bilden togs på väg upp på Jiegnaffo och vi såg bland annat Kaisekietj-tjåkkåh i bakgrunden. Den andra bilden är tagen från Jiegnaffos norra utlöpare och sjön är mycket riktigt Sårjåsjaure. Därefter var tanken att bestiga 1836, men dimman satte p för det.

Senast ändrad:

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.