Gissa position

Med alla dina ledtrader skulle jag gissa på området mellan Vaisaluokta och Kutjaure, men det passer inte riktig med kartan...
Eller norr om Hukejaurestugan.

Jag har funderat ett tag på trakterna kring Røysvatn och/eller Pauro. Men får inte riktigt ihop det med kartan...

Edit: Ok, nu har jag fuskat så nu vet jag svaret. Jag var på rätt spår...

Jag har funderat ett tag på trakterna kring Røysvatn och/eller Pauro. Men får inte riktigt ihop det med kartan...

Edit: Ok, nu har jag fuskat så nu vet jag svaret. Jag var på rätt spår...

Tänkte inte på att jag hade den inlagd med karta och allt på hemsidan. Det är väl inte mycket idé att fortsätta gissa med den informationen i luften :) så här kommer resultatet:
http://goo.gl/maps/TJ58V

Alltså på Paurofjellets östsida där leden går in i Sverige en bit, taget österut.

Jag tycker att du kan fortsätta med en ny bild - lite fusk är väl tillåtet!

Sorry! *Går och ställer mig i skamvrån*. Letade i.o.f.s. i ganska rätt område men hade inte hittat rätt sjöar utan att fuska (var på fel sida om Pauro och letade...). Du har väldigt många fina bilder på din hemsida i.a.f.!

Jag kommer inta att kunna vara närvarande här på Utsidan den närmaste tiden så det är ingen bra idé att jag lägger upp en ny bild. Så den som känner sig manad är välkommen (exempelvis Filip som gissade rätt(?) på den andra bilden nyligen)!

Sorry! *Går och ställer mig i skamvrån*. Letade i.o.f.s. i ganska rätt område men hade inte hittat rätt sjöar utan att fuska (var på fel sida om Pauro och letade...). Du har väldigt många fina bilder på din hemsida i.a.f.!

Jag kommer inta att kunna vara närvarande här på Utsidan den närmaste tiden så det är ingen bra idé att jag lägger upp en ny bild. Så den som känner sig manad är välkommen (exempelvis Filip som gissade rätt(?) på den andra bilden nyligen)!

Någon annan får lägga upp nästa bild. Kanske någon ny förmåga som vill dela med sig av nå'n knepig vy?

Häpp / Filiokus

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Lät inte denna tråden sjunka ner...
Samma fråga som alltid: Var i Sverige?

Henning

Bilagor

• 0035.jpg
    0035.jpg
    23.7 KB · Visningar: 644
Jag kan börja med en ren gissning: Låptåvakkjavrre.

Calle

Edit: Jag tryckte på knappen en tiondel försent :) Lustigt i alla fall att vi var inne på samma ställe

Jag var också först inne på sydvästra hörnet av Sarek i början, men då främst sjön Buojdes. Fick det dock inte riktigt att stämma och satt och funderade över Tielmasjön en stund. Det ser ju ut som om vi har en djup dal bortanför den lilla kanten på andra sidan sjön och sedan några rejält höga berg på andra sidan dalen. Detta skulle stämma rätt bra med Tielma, men Nåite och Stuollo-platåerna verkar inte vara riktigt tillräckligt höga för att matcha bilden...

Efter lite fortsatt letande så tror jag mig dock ha hittat en sjö som passar hela vägen - nämligen Vássaloamijávri i Vistasdalen på sydsidan av Mårmapasset.

Det enda som stör mig är att det är så dåligt väder på bilden. Jag förknippar Vistasdalen med strålande solsken, klarblå himmel och myggfritt (!!!) vilket är de förhållanden jag haft där de gånger jag passerat. Men jag kanske bara har haft tur?

Det enda som stör mig är att det är så dåligt väder på bilden. Jag förknippar Vistasdalen med strålande solsken, klarblå himmel och myggfritt (!!!) vilket är de förhållanden jag haft där de gånger jag passerat. Men jag kanske bara har haft tur?

:)

... och jag har inga som helst problem att associera bilden till Vistasdalen (om det nu är rätt svar?). För ett par år sedan "överlevde" jag alla åskväders moder, tältade en bit norr om Lisas stuga. Efter det hällregnet steg Vistasjohkka med 1,5 m.

/ F

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.