Gissa position

Märkligt att bilden blev skarpare när du gjorde ett utsnitt! Var den första bilden avsiktligt "diffuserad"?

"Väldigt nära" Vadvetjåkko är kanske ett relativt begrepp? Sett till fjällkedjans hela längd.

Kan det trots allt vara Ábeskojávrri vi ser och du står kanske på Njulla? I så fall är det väl Kåtotjåkka därborta och Goduglaciären till höger därom. Men jag får inte ihop det närmast bakom sjön. Gárddenvárri borde väl framträda bättre......

Pelle

Märkligt att bilden blev skarpare när du gjorde ett utsnitt! Var den första bilden avsiktligt "diffuserad"?

"Väldigt nära" Vadvetjåkko är kanske ett relativt begrepp? Sett till fjällkedjans hela längd.

Kan det trots allt vara Ábeskojávrri vi ser och du står kanske på Njulla? I så fall är det väl Kåtotjåkka därborta och Goduglaciären till höger därom. Men jag får inte ihop det närmast bakom sjön. Gárddenvárri borde väl framträda bättre......

Pelle

Det är två olika bilder, därav skillnaden i utsnitt och skärpa.

Fortfarande fel, men inte så långt ifrån. Det finns, förutom det geografiska läget, en klar skillnad mellan Abisko-området och området i bilderna.

Calle

Kanske ett urbergsfönster skulle passa? Då är vi nog i Riksgränsenfjällen och ser den sydvästra spetsen av Baijip Njuorajávrri. I så fall kan du stå någonstans uppe på fjället Reavrrijávrre.

Tror Pelle

Rätt

Kanske ett urbergsfönster skulle passa? Då är vi nog i Riksgränsenfjällen och ser den sydvästra spetsen av Baijip Njuorajávrri. I så fall kan du stå någonstans uppe på fjället Reavrrijávrre.

Tror Pelle

Där satt den, du prickade också sjön fast vi ser så lite av den! Plåtat från en position mellan Reavrrevárri och Stoakcevárás.

Calle

Bravo!

Det var en otroligt kul bildgåta. Själv tappade jag hakan. Det visar lite hur bra den här tråden kan bli när folk anstränger sig med både med motiv och med gissning. Då funkar det ifrån båda hållen, och helt plötsligt blir det begriplig magi.

En stark förstagissning av Hans och väl avvägda ledtrådar ledde till detta nordvästra hörn. Av sjön syns ju inte mycket, men tillräckligt för att den ska gå att känna igen i en flygbild.

Jag är tacksam om någon har en bild att lägga ut, eftersom jag reser bort i morgon.

Hälsn Pelle

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Vad ser vi, och varifrån är fotot taget?

Bilagor

• gp9.jpg
    gp9.jpg
    41.1 KB · Visningar: 593
Jag börjar bli osäker på vilka bilder jag har använt här, risken ökar att man upprepar sig, men det kanske inte gör så mycket.
Vilket fjällmassiv visar bilden?

En kommentar till Calles senaste bild #6355 : det är väl Storsteinsfjäll som är i bakgrunden?

/Hans

Bilagor

• utsid 013d.jpg
    utsid 013d.jpg
    36 KB · Visningar: 516

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.