Gissa position

Bilden kanske tom är tagen i höjd med Blyudden?

Ny bild, vad heter vattnet, var står jag etc?

Bilagor

• uploadfromtaptalk1374072708514.jpg
    uploadfromtaptalk1374072708514.jpg
    31.6 KB · Visningar: 407
Jo, det var inte så svårt. När man är 100% säker kanske man ska avvakta och låta andra gissa?
Här kommer några toppar i moln - vilka är dom? Varifrån är kortet taget?

Bilagor

• IMG_4913.jpg
    IMG_4913.jpg
    40.9 KB · Visningar: 379
Den där måste vara tagen med ett långt tele i linje med Rapaälven mot Kanalberget och Axel Hambergs topp med Tielmas östliga utlöpare framför.

Svårt att säga var du står, men det bör åtminste vara nedströms Rapaselet uppe i backen på östsidan av älven. Kanske till och med så långt bort som Skierffe?

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Det är korrekt beskrivet. Jag utnyttjade zoomen på min lilla kompaktkamera till det yttersta. Bilden är tagen från en position sydväst om toppen 1112 som ligger öster om Alep Spádnek.

Jag låg i backen där lite längre norrut en hel eftermiddag för några år sedan och har en hel uppsättning bilder som är nästan identiska med din...

Här kommer en egen bild därifrån och en ny bild att gissa på för oss som är fast framför datorn istället för att vara ute och vandra :)

Bilagor

• bild_abc.jpg
    bild_abc.jpg
    36 KB · Visningar: 435
  • bild_xyz.jpg
    bild_xyz.jpg
    40.4 KB · Visningar: 420
Så här sent på kvällskvisten är det ju alltid lite inspirerande att gissa..
Och så svårt.. Nivån har höjts uppåt...
Är det inte lite åt Mårma i bakgrunden?

Så här sent på kvällskvisten är det ju alltid lite inspirerande att gissa..
Och så svårt.. Nivån har höjts uppåt...
Är det inte lite åt Mårma i bakgrunden?

Nej, platsen ligger flera dagsmarscher från Mårma.

Här går en gammal renflyttarled som, att döma av spåren i området, måste varit mycket vältrafikerad en gång i tiden. Den gamla stigen är på flera platser mycket tydlig genom skogspartierna trots att den idag är på väg att växa igen eftersom inte så många längre väljer den här vägen.

Här kommer lite hjälp med en bild tagen lite senare en bit längre fram i fotoriktningen.

Bilagor

• bild_hgf.jpg
    bild_hgf.jpg
    26.8 KB · Visningar: 408

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.